Słupecki SOSW od lat prowadzi zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, cały czas poszerzając ofertę. O tym, dlaczego warto skorzystać z pomocy specjalistów w rozmowie z Michałem Majewskim tłumaczy Magdalena Adamczyk, przewodnicząca zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Do kogo skierowane są zajęcia?
Wczesnym wspomaganiem rozwoju może być objęte każde dziecko od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania – często są to dzieci już kilkumiesięczne, do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole podstawowej. Zajęcia są prowadzone na podstawie opinii o potrzebie objęcia dziecka taką terapią, którą wydaje poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Terapia przeznaczona jest dla dzieci, które m.in. urodziły się przedwcześnie i ich dalszy rozwój może budzić wiele wątpliwości.
Jak rodzic może stwierdzić, że jego dziecku przydadzą się takie zajęcia? Czy są jakieś oznaki w zachowaniu maluszka?
Już z wcześniactwa wynikają pewne wskazania, bowiem to grupa dzieci z ryzykiem. Po urodzeniu przechodzą szereg badań. Wcześniaki przechodzą retinopatie, czyli chorobę oczu. Po leczeniu medycznym wymagają rehabilitacji u terapeuty widzenia. Są również badane pod względem słuchu. Jeśli badanie wykaże u dziecka problemy ze słuchem, po leczeniu potrzebna jest rehabilitacja prowadzona przez surdopedagoga i surdologopedę. Zgłaszają się do nas także rodzice dzieci z opóźnieniami w rozwoju, którzy sami nie są pewni czy wszystko jest w porządku z ich dzieckiem. Nie potrafią sami tego ocenić, ale wskazują na problemy w zachowaniu dziecka, brak mowy czy kontaktu wzrokowego, ale również zaburzenia sfery emocjonalno-społecznej.
Na czyją pomoc mogą liczyć dzieci, które się do Was zgłoszą?
Obecnie skład naszego zespołu liczy 10 specjalistów (pedagog, tyflopedagog, surdopedagog logopeda, rehabilitant, psycholog, terapeuta integracji sensorycznej czy dogoterapeuta). Skład zespołu co najmniej raz w roku jest modyfikowany, by odpowiadał potrzebom naszych dzieci, których z roku na rok przybywa. Pracujemy w warunkach gabinetowych i dysponujemy specjalistycznym sprzętem i urządzeniami do terapii. Prowadzimy i proponujemy do dwóch godziny w tygodniu (tj. 8 godzin w miesiącu) specjalistycznych zajęć w zakresie: doradztwa i pomocy psychologa oraz pedagogów, logopedii i rozwoju mowy, integracji sensorycznej, terapii behawioralnej, psychomotorycznej, gimnastyki korekcyjnej, rehabilitacji ruchowej, terapii pedagogicznej, sensoplastyki oraz innych form wspomagania rozwoju odpowiednio do potrzeb dziecka. Zależy nam na wzbogacaniu kompetencji rodziców, aby wspomagali proces terapii swoich dzieci, bo bez ich udziału nic nie zadziała.
Ile dzieci obecnie macie pod opieką i czy jest Pani w stanie oszacować, ilu małych mieszkańców naszego powiatu mogłoby jeszcze skorzystać z Waszej pomocy?
Obecnie w terapii uczestniczy 30 dzieci. Ilu mogłoby jeszcze skorzystać, nie wiem, bo nie mamy danych dotyczących np. urodzeń wcześniaków na naszym terenie.
Mają je na pewno lekarze…
Życzylibyśmy sobie na pewno większej współpracy z lekarzami, głównie pediatriami czy położnymi. Aby mogli informować swoich pacjentów o takiej formie pomocy kiedy widzą pewne nieprawidłowości, lub rodzic informuje, że coś go niepokoi w rozwoju ich dzieci. Z jednej strony coraz częściej słyszymy od rodziców, że lekarz informował ich o możliwej pomocy z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju, ale docierają do nas także głosy, że lekarze, mimo próśb rodziców, nie przekazywali im wskazówek o możliwej terapii. Nam marzy się, aby współpraca z lekarzami poprawiła się, bo to bardzo ułatwiłoby nam działanie i skuteczną pomoc dzieciom, które naszej pomocy potrzebują.
A jak układa się Wasza współpraca rodzicami? Musicie namawiać ich do skorzystania z Waszej pomocy?
Z rodzicami mamy bardzo dobry kontakt. Zawsze staramy się uwzględniać ich potrzeby w całym procesie terapii. Staramy się tak układać terminy spotkań, żeby dopasować się zarówno do planu dziecka, jak i rodzica. Z naszymi maluszkami widzimy się średnio dwa razy w tygodniu. Jesteśmy ich „ciociami”, więc musimy mieć z nimi dobry kontakt. Jeśli dziecko nas polubi, chętnie do nas będzie przychodzić. Często zdarzało się, że to właśnie dziecko wyciąga rodzica do nas na zajęcia, przypominając, że już pora na spotkanie z ciocią od logopedii. To chyba najlepszy dowód na to, że dzieciom podobają się nasze zajęcia.
Jakie efekty dają zajęcia? Może Pani wskazać konkretne umiejętności, które nabywa dziecko objęte terapią?
Efekty są od najmniejszych do największych, a patrząc na całokształt i zakończony proces – jest ich całe mnóstwo. Dziecko do 6. roku życia jest podatne na wszelkie bodźce. Jeśli właściwie zaczniemy kierować jego rozwojem małymi kroczkami i zawsze w przyjemny sposób – poprzez odpowiednią zabawę – efekty będzie widać błyskawicznie. Najbardziej w sferze ruchu, ale bardzo widoczne są też efekty pracy logopedy, czyli pierwsze słowa czy rozwijanie zasobu pojęć dziecka.
Duże efekty widać u dzieci z autyzmem, które poprzez szereg oddziaływań osiągają dużą samodzielność, potrafią się komunikować, uczestniczyć w życiu społecznym.
Czy za uczestnictwo w zajęciach pobierane są jakieś opłaty?
Absolutnie żadne. Mało tego, z każdych zajęć rodzic wychodzi bogatszy o materiały do pracy z dzieckiem w domu. To np. pomoce do ćwiczeń logopedycznych, różne pomoce czy książki. W razie konieczności udzielamy porad, kierujemy do specjalistów – lekarzy, radzimy i szukamy rozwiązań na bieżące problemy.
Być może po przeczytaniu tego wywiadu ktoś zdecyduje się skorzystać z Waszej oferty. Co musi zrobić, by zacząć uczestniczyć w zajęciach?
Mam taką nadzieję, że dołączą do nas kolejne dzieci. Często rodzice późno do nas przychodzą i żałują, że wcześniej tego nie zrobili. Tłumaczą, że nie wiedzieli o naszych zajęciach. Dlatego, m.in. na Waszych łamach, chcemy przedstawić naszą ofertę i zachęcić do skorzystania z niej wszystkich, którym nasza pomoc się przyda. Aby dołączyć do zajęć przede wszystkim trzeba zgłosić się do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Słupcy, który mieści się przy ul. Wojska Polskiego 13. My dokładnie wytłumaczymy, co dalej trzeba zrobić. Potrzebna będzie wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Gdy dziecko uzyska opinię o potrzebie objęcia terapią, od razu może zacząć korzystać z naszej oferty.