20 sierpnia, w Sali Herbowej Starostwa Powiatowego w Słupcy, pod przewodnictwem wicestarosty Czesława Dykszaka, odbyło się spotkanie robocze dotyczące realizacji zadania pn. „Budowa nowego odcinka drogi powiatowej Niezgoda-Kochowo” oraz opracowywanego programu funkcjonalno-użytkowego wraz z oceną wpływu tej inwestycji na środowisko.
Ważnym punktem spotkania było przedstawienie przez Joannę Bielicką – realizatorkę programu funkcjonalno-użytkowego projektu przebiegu nowej drogi, szczególnie odcinka od Niezgody do Powidza – łącznie ze skrzyżowaniem /rondem/ w Powidzu, gdzie droga ta łączy się z drogą do Strzałkowa. Pani projektant przekazała zakres prac, które są wykonane w przebiegu tej inwestycji.
Odbyła się dyskusja wśród uczestników spotkania, dotycząca przekazania uwag w przedmiotowej sprawie. W większości proponowane kwestie zostały przyjęte do realizacji. W pierwszym etapie budowy drogi Niezgoda-Kochowo będzie ona budowana na bazie istniejącej drogi gruntowej, po istniejącym śladzie. Wiąże się to z mniejszym zakresem wykupu gruntów. W drugim etapie realizowane będą prace na odcinku drogi od Powidza w stronę Smolnik Powidzkich. Będzie on zdecydowanie trudniejszy w realizacji. W ramach realizowanej inwestycji wybudowana zostanie także ścieżka rowerowa o szerokości 3 metrów z możliwością poruszania się pieszych.
kiedy przestaniemy jezdzic do slupcy betonka??
do końca 2021
Dowiadujemy się z komunikatu Starostwa , że z udziałem gremiów lokalnych oraz rządowych w Starostwie Powiatowym w Słupcy w dniu 20.08.2019 odbyło się spotkanie robocze , gdzie przyjęto w stosunku do założeń z roku 2018 nowy PRZEBIEG modernizowanej drogi 3040 P pomiędzy Niezgodą a Powidzem i wiążący się nierozerwalnie z tym tematem- temat drugiej drogi 3054 p łączącej Niezgodę oraz drogę powidzką z Kochowem i trasą słupecką .
Wszystko ustalono!!! uwagi w kręgu uczestników spotkania przedyskutowano !! ,operaty przygotowano i omówiono ,projekty zatwierdzono,!! ale czy należycie przedtem włączono w temat planowanych zmian – społeczności lokalne dla wyrażenia w związku ze zmianami – nurtujących te społeczności wątpliwości ?
Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że te poważne inwestycje drogowe dają szansę na przyśpieszony rozwój infrastruktury komunikacyjnej w regionie i temu celowi kibicujemy wszyscy .
Musimy jednak zdawać sobie sprawę także i z tego, że po połączeniu obu tych dróg radykalnie i zdecydowanie wzrośnie nasilenie ruchu na obu połączonych drogach szczególnie w okresie letnim .
Dlatego bardzo istotnym aspektem przy realizacji tak ważnego przedsięwzięcia jest to , żeby wybrać wariant najlepszy dla teraźniejszości i przyszłości zarówno dla środowiska jak i mieszkańców by zarówno dziś jak i jutro podjętymi decyzjami jak najmniej szkodzić naturze i interesom społeczności lokalnej która będzie przez lata albo przeklinać albo błogosławić przyjęte przez urzędników i projektantów rozwiązania .
Stąd nigdy nie za wiele pochylania się nad tematem i stąd potrzeba w pełni przemyślanych działań i wielokierunkowych analiz .
Spotkanie w starostwie jak wynika z komunikatu miało charakter roboczy .
Mamy więc przed sobą przedłożoną wersję zmian i dopóki temat znajduje się na etapie roboczym nigdy nie powinno być za późno na przyjmowanie do rozważenia uwag i wątpliwości .
Między innymi właśnie w związku z tą zmianą przebiegu dróg w stosunku do założeń wyjściowych przydałoby się merytoryczne rozważenie czy forsowany ???????aktualnie wariant najnowszy….. jest rzeczywiście w czymś ???lepszym od wariantu pierwotnego przedstawionego w Starostwie 17.X.2018r. ??? .
Jak do tej pory wariant pierwotny raczej nie budził samym wytyczeniem trasy przynajmniej dla strefy Niezgody Kochowa i Powidza poważniejszych uwag i zastrzeżeń .
Teraz poznajemy inną już nową trasę zamierzenia głównego ze zmianą przebiegu drogi 3040 P.
Jesteśmy komunikatem zapewniani , że w wersji ostatniej – tj .bieżącej z 20.08.2019 r całość zamierzeń zarówno dla 3040 P i 3054 P na odcinku Niezgoda ,Kochowo, Polanowo ,Powidz dzieje się z uwzględnieniem interesów ochrony środowiska , a także interesów rolników i pozostałych mieszkańców z maksymalnym zawężaniem wykupów gruntów wskutek prowadzenia nowych dróg w najmniej kolidujących miejscach i po istniejących śladach dotychczasowych dróg gruntowych .
PO KONFRONTACJI TEMATU Z MAPAMI zaproponowanych zmian i nałożeniu na siebie map obydwu wariantów z 17 października 2018r i z 20.08.2019r NARZUCAJA SIĘ jednak TUTAJ wyraźne znaczące i daleko idące różnice w wytyczaniu sytuowania tych samych dróg ./ kliknij linki do map https://twojaslupca.pl/znamy-przebieg-nowej-drogi-niezgoda-kochowo/ wersja sierpień 2019 https://twojaslupca.pl/znamy-przebieg-nowej-drogi-do-powidza/ wersja październik 2018 http://www.powiat-slupca.pl/index.php/rzadowe-srodki-budowe-drogi-laczacej-powidz-autostrada-a2-konferencja-prasowa/ wersja 2018
W koncepcji projektu z 20.08.2019r. daje się zauważyć radykalne przemieszczenie trasy dotychczasowej betonowej drogi 3040 P w kierunku wschodnim i sytuowanie nowej drogi na Powidz w rejonie Niezgody z poprowadzeniem drogi 3040 P przez całą wieś Niezgoda i jej skrętem na Powidz dopiero po minięciu wsi na rozwidleniu drog za wsią Niezgoda z coraz głębszym przenikaniem na odcinku Niezgoda Polanowo Powidz zasięgu tej drogi jako zachodniej granicy parku w strefę przyjeziorną tj w obręb i w głąb Powidzkiego Parku Krajobrazowego od strony wschodniej .
W projekcie wyjściowym drogi 3040P bardziej przyjaznym dla Parku Krajobrazowego – i przedstawionym przez starostwo 17.października 2018 wydaje się być sytuowanie tego skrętu na Powidz jak i połączenie samej drogi 3040P z drogą 3054 P na Kochowo tak jak to widnieje na mapie z 2018 w miejscu położonym dużo wcześniej i jak najbliżej nazwijmy to umownie „starej „lokalizacji betonki . https://twojaslupca.pl/znamy-przebieg-nowej-drogi-do-powidza/.
Granice PPK ustala UCHWAŁA NR XXIX/753/17 SEJMIKU WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie Powidzkiego Parku Krajobrazowego
Wydaje się być przy tym słuszną teza, że jak najmniejsza ingerencja przestrzenna w granicach Parku Krajobrazowego wyrażona zmianami i zdroworozsądkowe poprowadzenie drogi w sposób jak najmniej kolidujący z interesami lokalnych społeczności oddziaływać może jedynie korzystnie na temat we wszystkich aspektach realizowanej inwestycji w tym środowiskowych i uciążliwościowych .
Powyższe jednak premiowałoby nie nowe ……………wytyczenie trasy z roku 2019 , a lokalizację drogi 3040P w wariancie pierwotnym z roku 2018 z jej przebiegiem prowadzącym jak najbliżej rozwiązania istniejącego tj w przypadku odcinka Niezgoda Polanowo Powidz z preferowaniem koncepcji jej poprowadzenia tak jak to planowano w roku 2018 przy torowisku kolejowym na początku wsi Niezgoda z prowadzeniem jej dalej niekolizyjnie na północny wschód tam gdzie to możliwe śladami dróg obecnie gruntowych wzdłuż wyeksploatowanej żwirowni i wzdłuż granic powidzkiego lasu w kierunku Polanowa z ominięciem przecinania samą drogą niejako rdzenia pól uprawnych począwszy od Kochowa aż do Powidza .
Widoczny w nowym wariancie z dnia 20.08.2019r. na mapie układ drogi od miejsca rozwidlenia dróg za Niezgodą po skosie przez Kochowo wskazuje na nieuniknione dzielenie znacznie zwiększonego areału pól rolników Kochowa i Polanowa -Rzymachowa Powidza w strefie przyjeziornej przez nowo wytyczaną drogę w stopniu dużo szerszym niż wynika to z wersji pierwotnej z dnia 17.X.2018r. prowadzącej obrzeżami lasu ./https://twojaslupca.pl/znamy-przebieg-nowej-drogi-niezgoda-kochowo/ https://twojaslupca.pl/znamy-przebieg-nowej-drogi-do-powidza/
Nasuwa się tu wniosek , iż szkoda że z tego pierwotnego wariantu z października 2018r. zrezygnowano i w wersji nowej z 20.08.2019 przyjęto w zamian jak się wydaje bardziej problematyczne zlokalizowanie skrętu drogi 30 40 P na Powidz nie na początku wsi Niezgoda , a prawie kilometr dalej i dopiero za wsią Niezgoda wdrażając w ten sposób zdecydowanie mniej przyjazną wersję lokalizacji drogi nie tylko dla Powidzkiego Parku Krajobrazowego ale także dla rolników oraz mieszkańców Polanowa -Kochowa Rzymachowa .
s
https://twojaslupca.pl/znamy-przebieg-nowej-drogi-do-powidza/ . Przedstawiony w Starostwie Powiatowym w Słupcy WARIANT pierwotny nowej DROGI do Powidza z 17.10.2018r
Najlepszym dla wszystkich i najmniej szkodliwym rozwiązaniem byłoby zbudowanie nowej drogi do Powidza i połączeniu jej z tą drugą drogą na Giewartów ale nie za wsią Niezgoda , a na początku wsi Niezgoda , tak jak to widać na zaznaczeniu trasy kolorem niebieskim na przedłożonej mapą propozycji starostwa z 17 października roku 2018.
Połączenie obu dróg i droga główna do Powidza prowadziłaby wówczas przy torach kolejowych .
Aż się prosi poprowadzenie tej drogi właśnie tam w zgodzie ze środowiskiem i do tego drogą -drogami przy których począwszy od torów przez kilka kilometrów występuje brak domostw i zabudowań rolnych .
Drogę powidzką nową jako główną wymagającej zwiększonej wytrzymałości wystarczyłoby tylko wykonać – skorygować począwszy od betonki do torów, później wzdłuż opustoszałej żwirowni w Niezgodzie i dalej poprowadzić wzdłuż lasu Kochowem w kierunku Polanowa w tym nikomu nie przeszkadzającymi obrzeżami pól / bez dzielenia na pół gruntów ornych rolników / , a następnie przy samym lesie przez Polanowo i Radunek, aż do przecięcia się nowej powidzkiej trasy z drogą 2161 P .
Lepszej dla środowiska i ludzi oraz ekonomiki trasy w parku krajobrazowym chyba nie można sobie wyobrazić .
Do tego przy takiej lokalizacji drogi bezpośrednie jej sąsiedztwo i zarazem cały Powidzki Park mogłaby jeszcze dodatkowo wzbogacić krajobrazowo zalana wodą i prawdopodobnie wyeksploatowana – wyżej wspomniana żwirownia- ,która przy braku jej dalszego przemyślanego ekologicznego zagospodarowania zostanie zagrożona tym , że z czasem może się stać w samym centrum Parku Krajobrazowego składowiskiem mniej lub bardziej niechcianych odpadów , co już stanowiło przedmiot interwencji i dochodzenia służb ochrony środowiska Starostwa w Słupcy w kwietniu 2019 r./ https://twojaslupca.pl/co-zasyapli-na-zwirowni-w-niezgodzie/
A z Kochowa do Mieczownicy plomby można zgubić. Rozumiem że ten odcinek jest niezbędny dla mieszkańców i całej gminy, oraz jest ekonomicznie uzasadniony.