3 czerwca na boisku przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Strzałkowie odbyło się spotkanie z Matplanetą.
Matplaneta to miejsce ciekawych spotkań z matematyką, logiką, elektroniką i komputerem dla dzieci i młodzieży. Dzieci uczą się tutaj przez sprawdzanie, eksperymentowanie, zadawanie pytań, zabawę i szukanie własnych dróg rozwiązań problemu. Pracują wg koncepcji Math Circle stworzonej przez profesorów Roberta i Ellen Kaplan z Uniwersytetu Harvarda w USA.
Co sprawia, że metody Matplanety lepiej przekazują istotę matematyki?
– Dbamy o motywację i chęć próbowania u dzieci w bezpiecznych warunkach. Ważne jest, aby dzieci miały możliwość eksperymentowania i poszukania swoich pomysłów na rozwiązanie zadania, ale bez strachu, że zostaną źle ocenione, jeśli ich proces myślowy nie doprowadzi ich prosto do celu.
Praca nad zadaniem jest bardziej efektywna, jeśli problem analizowany jest w grupie, a dzieci same dochodzą do sposobu rozwiązania go bez narzuconego schematu czy „jednego właściwego sposobu rozwiązania”. Każde dziecko ma prawo wypowiedzieć się i szukać własnej drogi dojścia do rozwiązania. Nauczyciel powinien być przewodnikiem, który kieruje myśli dzieci w odpowiednim kierunku, ale nie podpowiada gotowych schematów rozwiązania i wyniku. Wtedy dzieci uczą się samodzielnie myśleć, dostrzegać regularność i rozwiązywać problemy. Uczą się, że są w stanie rozwiązać je same.
Na zajęciach z mniejszymi dziećmi musi być dość duża dynamika i zmienność tematów, żeby się nie znudziły. Spotkania trwają dwie godziny i wydawałoby się, że dla pięciolatków może to być wyczerpujące, a nie jest! Dzieci często nie chcą wychodzić z zajęć. Przy starszych dzieciach omawiane problemy są oczywiście dłuższe i bardziej głębokie, nad jednym zagadnieniem pracuje się dłużej. U małych dzieci te tematy są krótsze.
W Strzałkowie, gdzie wylądował kosmiczny namiot Matplanety dzieci rozwiązywały zagadki logiczne i mogły zdobyć voucher na bezpłatne zajęcia.
Od września w Strzałkowie ruszy Centrum Edukacyjne Matplaneta, w którym dzieci i młodzież będą mogły poznać inny sposób na naukę matematyki.