Zainteresowanie paczkomatami rośnie znacznie szybciej niż usługami kurierskimi. Przyczyną jest niewątpliwa wygoda korzystania z tego rozwiązania. Teraz do urządzeń InPostu dołączą te stawiane przez Pocztę Polską i DHL. Przesyłki odbierzemy m.in. w sklepach Biedronka.
Polubiliśmy paczkomaty
Duże zainteresowanie paczkomatami wiąże się ze wciąż rosnącą popularnością zakupów w sklepach internetowych. Gdy decydujemy się na ten sposób dostawy, odbywa się ona szybko, ponieważ to kurier dostarcza przesyłkę do urządzenia. Szybko też ją odbierzemy — paczkomaty są korzystnie usytuowane, zazwyczaj w miejscach, gdzie wygodnie zaparkować. Wtedy wystarczy wpisać otrzymany wcześniej kod i paczka trafia do naszych rąk.
Oczywiście w równie krótkim czasie i bez wychodzenia z domu otrzymamy zamówiony towar, wybierając dostawę kurierem. Jednak jesteśmy wtedy „skazani” na całodzienne oczekiwanie na kuriera pod wskazanym adresem. Jeżeli z jakichś powodów nie chcemy lub nie możemy zamówić paczki do pracy, a pracujemy w godzinach dostaw kurierskich (9-17), musimy sporo dopłacić za doręczenie wieczorne lub weekendowe.
Paczkomaty mają też liczne przewagi nad pocztą. Ta po pierwsze działa wolniej, po drugie musimy odebrać przesyłkę w godzinach działania placówki, no i, co często najważniejsze, odczekać swoje w kolejce. Paczkomaty natomiast działają z szybkością usługi kurierskiej, zamówienie odbierzemy z nich nawet w nocy i nigdy nie ma do nich kolejek.
Nawet paczka za pobraniem
Co więcej, Paczkomaty to nie tylko odbiór, ale i wysyłka paczki. Urządzenia InPostu pozwalają nadać przesyłkę płacąc za dostarczenie kartą. Wygodne jest też wykorzystanie Menedżera Paczek dostępnego na stronie firmy.
Do Paczkomatu można także zamówić paczkę za pobraniem. Podobnie jak przy wysyłce płacimy wtedy w urządzeniu przed otwarciem się skrzynki. Wszystko to sprawia, że można kupować w sieci bez obaw o problemy ze zwrotem towaru lub zapłaceniem za niego i nieotrzymaniem zamówienia.
Kto na rynku paczkomatów
Pomysłodawcą rozwiązania i niewątpliwym jego liderem na polskim rynku jest InPost. Obecnie ma on ponad 4800 urządzeń, do których w 2018 r. dostarczono 86 mln paczek. Paczkomaty InPostu są nowoczesne, a firma wciąż udoskonala swoją ofertę.
Swoją sieć urządzeń chce jednak zbudować też Poczta Polska. W tym celu współpracuje z firmą SwipBox, która jest partnerem biznesowym Biedronki. Efektem będą paczkomaty w sklepach tej popularnej i rozległej sieci.
Poczta planuje sytuować urządzenia także w swoich placówkach i na stacjach benzynowych Orlen. Do końca tego roku paczkomatów nowej sieci ma powstać 200 a do końca przyszłego już 1000.
Także firmy kurierskie chcą poszerzyć swoją ofertę o to rozwiązanie. Już w 2019 r. DHL ma w planie udostępnić 300 swoich urządzeń. Swoje sieci zamierzają zbudować też FedEx i UPS.