Aby zaistnieć w świadomości klientów jako firma kojarząca się z rzetelnością i wysoką jakością, trzeba przede wszystkim zbudować w oczach odbiorców jej odpowiedni wizerunek. Podajemy kilka podstawowych elementów, składających się na pozytywny obraz przedsiębiorstwa.
WYSOKI POZIOM USŁUG, DOBRE PRODUKTY
To chyba najbardziej oczywisty warunek gwarantujący uznanie klientów i ich przywiązanie do firmy: ofiarowujmy im to, co najlepsze, co najskuteczniej zaspokoi potrzeby konsumentów.
Przedstawiciel producenta tradycyjnych makaronów Elmak – firmy, która prezentuje na stronie makaronyelmak.pl swoje produkty, oparte na oryginalnych recepturach z regionu wiśnickiego, uważa, że dobry towar na półkach czy usługa wykonana profesjonalnie i terminowo budzi zadowolenie klienta, dzięki czemu staje się pierwszym krokiem do budowania dobrego wizerunku firmy.
OBSŁUGA NA WYSOKIM POZIOMIE
Specjalista SEO/SEM z firmy netiseo.pl, zajmującej się skutecznym promowaniem i pozycjonowaniem stron, podkreśla znaczenie stosunku do klienta i jakości jego obsługi, jako warunku zyskania uznania w oczach odbiorcy i sprawienia, by chciał do nas wrócić. W czasach rosnącej konkurencji produkty i usługi takie same jak te, które oferujemy, potencjalny nabywca znajdzie wszędzie. Dlatego istotne jest wrażenie, jakie odniesie po kontakcie z naszym przedstawicielem.
– Należy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania – twierdzi doradca ze sklepu Fibersky, oferującego na stronie e-swiatlo.pl oryginalne dekoracyjne elementy oświetlenia światłowodowego. – Czy spełniono oczekiwania klienta, czy czuł się dobrze traktowany, czy okazano zainteresowanie jego potrzebami, czy zaoferowano mu pomoc w podjęciu odpowiedniej decyzji, czy traktowano go uprzejmie, czy okazano cierpliwość i rzeczowo odpowiadano na zadawane pytania?
Elementów podlegających ocenie przez nabywcę jest dużo, dlatego tak istotną rolę odgrywa szczegółowe opracowanie strategii sprzedaży, odpowiedni dobór pracowników, zarówno pod względem predyspozycji psychicznych, jak i posiadanej wiedzy oraz dbanie o ich cykliczne szkolenie.
Języczkiem u wagi w ocenie obsługi klienta jest sposób przyjmowania reklamacji. To moment decydujący o tym, czy niezadowolony odbiorca wróci jeszcze do naszej firmy i jak będzie o niej mówił wśród znajomych oraz w mediach społecznościowych. Nie stracimy go, a nawet zyskamy jego przychylność, gdy procedura rozpatrywania reklamacji i naprawa błędu będą szybkie, a atmosfera przyjazna i pełna współczucia dla odbiorcy, którego spotkał niezasłużony stres.
SIEDZIBA FIRMY
Siedziba firmy to bardzo ważny element jej wizerunku, który wiele mówi o naszej pozycji na rynku.
– Odpowiednia aranżacja wnętrz i porządek w pomieszczeniach to rzeczy podlegające jeszcze przed przywitaniem gościa – nawet podświadomie – jego pierwszej ocenie – uważają handlowcy z przedsiębiorstwa APM Morkom, przedstawiciela m.in. firm BOGEN, ATEK, Kitagawa, czy ADTECH, oferującego na stronie m-technologia.pl systemy sterowania CNC i aparaturę pomiarową.
Im wyższą ocenę od klienta otrzymamy, tym łatwiej będzie się nam z nim rozmawiało.
Zadbajmy o to, aby nasi odbiorcy mogli napić się kawy, połóżmy w widocznym miejscu materiały promocyjne. Czasami już tylko naczynie z cukierkami, postawione na sklepowej ladzie, zdąży pozytywnie nastawić do nas potencjalnego nabywcę.
STRONA INTERNETOWA
Większość firm działa nie tylko w realnym świecie – posiadają swoje wirtualne reprezentacje w sieci w postaci stron internetowych.
– Tu wymagania klienta są identyczne: strona musi być estetyczna, logicznie skonstruowana, powinna zawierać komplet najistotniejszych informacji i zapewniać natychmiastowy kontakt z „żywą” obsługą. Dobrą praktyką jest też tworzenie profili firmowych na portalach społecznościowych – radzą pracownicy Fundacji Rodzice Przyszłości, która prowadzi na stronie zdrowie.rodziceprzyszlosci.pl sklep z szerokim asortymentem suplementów, minerałów i bio kosmetyków.
O wizerunek firmy i jej świadomość w oczach odbiorców należy bez przerwy dbać i regularnie badać jej odbiór w interesującej nas grupie docelowej. To długotrwały i niezbyt tani proces, ale bez niego trudno jest mówić o stabilnej pozycji przedsiębiorstwa.