Konkurs to wdzięczna metoda na promocję nowego produktu, marki czy bloga w sieci. Rządzi się swoimi zasadami, znajdującymi oparcie w polskim prawie. Zobaczmy, jakich zasad musimy przestrzegać, organizując konkurs na swojej stronie internetowej lub na Facebooku.
Zamieszczenie regulaminu konkursowego
Uczestnicy konkursu mają prawo, zaś organizator – prawny obowiązek – do zamieszczenia regulaminu, który reguluje zasady uczestnictwa w zabawie. Regulamin powinien być powszechnie dostępny dla wszystkich użytkowników.
Modyfikacja treści konkursu po jego publikacji
Jeśli organizator zastrzeże sobie w regulaminie możliwość jego zmiany w trakcie trwania to ma do tego prawo. Musi jednak pamiętać o zadbanie o to, aby w regulaminie konkursu dostępnym na stronie faktycznie znalazł się właśnie taki zapis.
Obowiązek zapłaty podatku od nagrody
Zgodnie z przepisami polskiego prawa, laureat konkursu, otrzymując nagrodę, ma obowiązek odprowadzić od niej podatek. W niektórych konkursach to organizator bierze tę odpowiedzialność na siebie. Wpisuje wówczas w regulamin informację, że laureat, oprócz nagrody rzeczowej (np. w przypadku konkursu fotograficznego, gdy nagrodą będzie lustrzanka cyfrowa), otrzyma kwotę równą wielkości podatku, jaki zwycięzca ma obowiązek zapłacić urzędowi skarbowemu.
Konkursy social media – o czym należy pamiętać?
Konkursy internetowe stały się w ostatnich latach popularną formą pozyskiwania nowych polubień i udostępnień profilu. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że wiele konkursów, organizowanych na przykład na Facebooku, łamie zasady tego medium. Warto pamiętać, że nowy regulamin serwisu zabrania próśb o udostępnienie posta konkursowego czy publikację jakichś treści na osiach czasu swoich znajomych. Zasada ta została wprowadzona po to, aby nie wykorzystywać w sposób bezsensowny i nie spamować osi czasu innych internautów.
Organizując konkurs na tak popularnej platformie jak Facebook, warto w taki sposób dobierać nagrody, aby miały one jakikolwiek związek z naszą marką i prowadzoną przez nas działalnością. W ten sposób możliwość wygranej będzie angażować naszych rzeczywistych klientów, nie zaś – jak czasem się zdarzało – zupełnie przypadkowe osoby, łase na nagrody. Lepiej skupić się na swojej grupie docelowej, które dzięki konkursowi będą chętniej udzielać się pod postem i baczniej obserwować profil naszej marki w mediach społecznościowych.
Więcej informacji na temat prawnych aspektów organizacji konkursu w internecie można znaleźć na stronie e-Konkursy.info.