Strona główna / Sponsorowane / Jak legalnie sprzedawać rękodzieło?

Jak legalnie sprzedawać rękodzieło?

Tworzenie unikatowych przedmiotów to pasjonujące zajęcie, które może przekształcić się w dochodowy biznes. Świadomość konsumentów rośnie, przez co częściej decydują się oni na zakup wyjątkowych, pomysłowych i dopracowanych produktów. O czym należy pamiętać, jeżeli chcemy legalnie sprzedawać rękodzieło i jakie zobowiązania wynikną z faktu osiągania stałych dochodów z handlu produktami handmade?

Regularna sprzedaż, czyli pora otworzyć działalność

Obowiązek założenia działalności gospodarczej dotyczy wszystkich osób, które swoje wyroby sprzedają w sposób regularny i zorganizowany. Oznacza to, że zgodnie z Polskim prawem rękodzielnik osiągający stały przychód powinien zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą. Musi w tym celu wypełnić formularz CEIDG-1 oraz złożyć go w urzędzie miasta lub gminy. Zrobi to osobiście, listownie (list polecony poświadczony notarialnie) albo przez Internet. Założenie działalności to jedno z najważniejszych zadań rękodzielnika. Kolejnym będzie wybór formy opodatkowania a następnym – systematyczne płacenie podatków.

Sprzedaż rękodzieła a podatki

Jeżeli osoba sprzedająca przedmioty handmade postanowi rozliczać się na zasadach ogólnych według skali podatkowej, będzie zobligowana do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. W przypadku gdy rękodzielnik pozostaje zatrudniony u innego pracodawcy, musi zgłosić mu fakt założenia własnej firmy ze względu na kwotę zmniejszającą kwotę podatku. Po otrzymaniu PITu od pracodawcy, rękodzielnik wykaże w swoim zeznaniu rocznym dochody z pracy na etacie oraz te pochodzące ze sprzedaży handmade. Rękodzielnik ma także możliwość rozliczania się według podatku linowego (19%) bądź ryczałtu.

Handel rękodziełem a ZUS

Rękodzielnik, który rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej, ma prawo skorzystać z preferencyjnych składek ZUS. Opłacanie korzystniejszych dla nowych przedsiębiorców zmniejszonych składek jest dobrowolne. Preferencyjne składki obowiązują maksymalnie przez okres 24 miesięcy. Po tym czasie obowiązkowe staje się opłacanie pełnych składek ZUS, czyli ok. 1000 zł. To rękodzielnik rozliczający przychody odpowiada za dopełnienie w urzędzie wszelkich formalności wiążące się ze zmianami w wysokościach opłat. Decyzję odnośnie wyboru preferencyjnej składki trzeba podjąć przy pierwszym zgłoszeniu działalności do ubezpieczeń ZUS (ZUS ZUA bądź ZUS ZZA). W sytuacji gdy rękodzielnik sprzedający swoje wyroby handmade pozostaje zatrudniony na etacie u innego pracodawcy i otrzymuje co najmniej minimalne wynagrodzenie krajowe, czyli 2000 zł brutto, będzie zobowiązany dodatkowo opłacać składkę zdrowotną w ZUS. Jeśli jednak nie uzyskuje minimalnej płacy, to z powodu prowadzonej działalności gospodarczej powinien opłacić wszystkie (i pełne) składki ZUS.

Żeby legalnie sprzedawać niepowtarzalne przedmioty handmade, rękodzielnik musi dopełnić formalności wiążących się z założeniem działalności gospodarczej, wyborem formy opodatkowania, rozliczeniem uzyskiwanych dochodów, a także regularnie opłacać składki ZUS. Jeżeli będzie pamiętać o nałożonych na niego obowiązkach, uniknie kłopotów z Urzędem Skarbowym i innymi instytucjami kontrolującymi handel rękodziełem.

Jeśli szukasz skutecznego i legalnego sposobu na sprzedaż rękodzieła, zobacz w jaki sposób funkcjonuje dział handmade w Decobazaar. Również miłośnicy ręcznie robionych przedmiotów – kolekcjonerzy, wielbiciele mody i inni kupujący, którym zależy na znakomitej jakości wyrobów i niebanalnym designie – znajdą tam mnóstwo inspiracji, ciekawe pomysły na prezent, alternatywę wobec ujednoliconej oferty standardowych sklepów oraz wiele pięknych rzeczy do nabycia.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.