Nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że stali klienci są gwarancją utrzymywania obrotów firmy na odpowiednim poziomie i źródłem poleceń, umożliwiających bez specjalnych nakładów pozyskiwanie nowych kupujących.
Budowanie lojalności bywa utrudnione, gdy działalność prowadzona jest w formie online, pozbawiona bezpośredniego, osobistego kontaktu z klientem. Proces ten wygląda wtedy inaczej i wymaga włożenia przez właściciela firmy większego wysiłku.
Oto kilka sposobów, które powinien stosować każdy prowadzący swój biznes w sieci, aby utrzymać stałych odbiorców i skłaniać ich do polecania firmy swoim znajomym.
CONTENT MARKETING I ZESPÓŁ
Komu ufasz? Osobie anonimowej, o której niczego nie wiesz, czy znajomemu o dobrej reputacji i autorytecie? Podobnie jest w biznesie – chętniej wchodzimy w relacje z firmami już poznanymi, posiadającymi w naszych oczach wiarygodność.
Drogą do poznania przedsiębiorstwa przez przyszłego klienta może być content marketing.
Przedstawiciel firmy deweloperskiej Patio, prezentującej na swojej stronie domymagdalenka.pl przeznaczone do sprzedaży domy jednorodzinne w kameralnych osiedlach na obrzeżach Warszawy, radzi: – Opisuj w artykułach swoją firmę, sposób prowadzenia działalności, przyświecające jej idee i zasady etyczne.
– Zrób wszystko, by przedsiębiorstwo nie było jedynie stroną internetową, daj się poznać klientowi – dodaje właściciel DMT domki.com.pl, spółki zajmującej się budową domów jednorodzinnych i sprzedażą już istniejących w Skórzewie pod Poznaniem. – Przedstaw zespół, aby pokazać, że pod elektroniczną powłoką znajdują się prawdziwi, żywi ludzie, gotowi nieść pomoc odbiorcy, doradzić mu w wyborach i poprzez swoją pracę zaspokoić jego potrzeby.
Fotografie oraz krótkie filmiki sprawią, że klient szybciej zaakceptuje twój team i dołączy go do grona swoich znajomych lub obserwowanych przez siebie stron na portalach społecznościowych.
PUBLIKOWANIE REFERENCJI
Pozytywne opinie o twoich produktach, usługach i poziomie obsługi klienta mają tę przewagą nad klasyczną reklamą, że pochodzą od osób trzecich, a nie od strony zainteresowanej bezpośrednio sprzedażą, czyli od reklamodawcy.
– Autor referencji dzieli się swoimi dobrymi doświadczeniami związanymi z twoją firmą bezinteresownie i dlatego jego przekaz w oczach potencjalnego klienta jest wiarygodny – uważa przedstawiciel firmy prowadzącej na stronie wypozyczalnianaczyn.nysa.pl wypożyczalnię mebli, szatni mobilnej, urządzeń gastronomicznych, obrusów, pokrowców na krzesła i wszystkiego, co niezbędne jest do zorganizowania przyjęcia lub imprezy okolicznościowej.
Dlatego koniecznie umieść na swojej stronie internetowej tę informacje. Najcenniejsze są oczywiście referencje pochodzące od dużych, rozpoznawalnych klientów, jednak każda, najdrobniejsza nawet pozytywna wzmianka o firmie, jest warta publikowania.
UTRZYMUJ STAŁY KONTAKT
Dobry znajomy to taki, który lubi przebywać w twoim towarzystwie, chętnie stawia się na spotkania i reaguje na każdy telefon od ciebie. Mamy do niego zaufanie, bo gdy trzeba jest gotowy do udzielenia ci wsparcia, nie ukrywa się, nie kręci. Podobnie jest z firmą, z którą klient lubi współpracować. Dlatego zapewnij kilka kanałów łączności ze swoimi odbiorcami, bez zwłoki odpowiadaj na e-maile, nie pozwól im zbyt długo czekać na zgłoszenie się konsultanta w okienku live czatu.
– Pamiętaj, że na zaufanie składa się także dobry kontakt, a szybka odpowiedź na zadane pytanie to dla klienta znak, że firmie na nim zależy – radzi konsultant dystrybutora płyt dla budownictwa, firmy Koloryt z Częstochowy, która oferuje na stronie niepalny.pl płyty niepalne i trudnopalne.
DZIEL SIĘ WIEDZĄ
Nie musisz być jedynie sprzedawcą. Spraw, by klient znalazł u ciebie nie tylko towar czy usługę, ale również wiedzę o branży, którą reprezentujesz, porady na temat użytkowania sprzedawanych produktów, informacje i ciekawostki. Załóż bloga firmowego, poświęć czas, by pomóc obecnym lub potencjalnym nabywcom znaleźć wszystko, czego szukają. To doskonałe narzędzie do przyciągnięcia uwagi tych, którzy jeszcze cię nie znają i do wzmacniania lojalności stałych klientów.
Korzystanie z sieci internetowej sprzyja poczuciu anonimowości, które sprawia, że kontakty obarczone są z reguły dozą nieufności. Dlatego dbaj o dobre relacje, sprawnie prowadź obsługę klienta.
– Daj się poznać, niech odbiorca wie, że ma do czynienia z żywymi, darzącymi go sympatią i gotowymi do pomocy ludźmi. Wtedy łatwiej będzie mu nawiązać z tobą kontakt i zdobyć to, czego potrzebuje. – podsumowuje doradca w agencji kredytowej Ratalka.pl z Lublińca raty-online.pl, oferującej m.in. współpracę w zakresie sprzedaży ratalnej w Alior Bank i InBank dla klientów firm handlowych, również w sprzedaży bezpośredniej.