Zagadnienie wizerunku w sieci ma coraz istotniejsze znaczenie. Niewiele jest obecnie osób, które całkowicie unikają eksponowania swojej osoby w świecie internetu. Bez większego ryzyka możemy postawić tezę, że to, jak prezentujemy się w sieci ma nie tylko znaczenie dla naszych relacji koleżeńskich, lecz w coraz większym stopniu wpływa na nasze postrzeganie, jako osób powiązanych z daną dziedziną życia czy działalnością zawodową. Dlatego w sposób poniekąd naturalny obszar serwisów społecznościowych podzielił się na te związanie z kontaktami towarzyskim oraz sferą aktywności zawodowej.
Jeśli już decydujemy się na obecność w sieci i mamy świadomość, że to, jak tam się jawimy może mieć wpływ na nasze sprawy zawodowe, należy zachować odpowiednią czujność. Ktoś, kto jest prawnikiem nie powinien raczej podążać w kierunku eksponowania swojej osoby, która goni za żartami, plotkami czy zabawnymi historyjkami. Takie zachowanie generuje dla takiej osoby niekorzystny kontrast. Być może lepiej będzie, całkowicie ograniczyć swoją obecność w sieci, jeśli osoba wykonująca pracę notariusza lub radcy prawnego nie jest w stanie dzielić się poważniejszymi treściami. Wracając jednak do prawidłowego podejścia do budowy swojego obrazu zawodowego w internecie, należy koniecznie zwrócić uwagę na profesjonalny profil na linkedin. Jest to strona służąca przedstawianiu się oraz nawiązywaniu kontaktów przez osoby funkcjonujące w szeroko rozumianym świecie biznesu. Tu pojawia się pytanie czy, gdy ktoś identyfikuje się zawodowo z takimi frazami, jak sklep spożywczy Praga, salon masażu warszawa, przewóz mebli Płock to jest to poziom zaawansowania biznesowego, upoważniający do pojawienia się na Linkedin? Z jednej strony nikt nie zabroni osobom, związanym z taką działalnością do pojawienia się na tym serwisie. Zastanawiające jedynie będzie, czy profil na takiej stronie przysporzy im jakichkolwiek korzyści. To raczej nieco wątpliwe. Ale spójrzmy nieco szerzej na to zagadnienie. Ktoś może być właścicielem sieci salonów, oferujących masaże, a ktoś inny posiada firmę transportową o dużym potencjale działania. Wówczas skala takiego biznesu może w jakiejś mierze skłaniać do pokazania się na tej stronie. Przyjrzyjmy się jeszcze specyfice serwisu Linkedin. To obecnie portal o dużej sile społecznościowej. Kilka lat temu był to raczej „skład” CV, które warto było tam wrzucić, na zasadzie – a może znajdzie się dla mnie lepsza praca. Aktualnie Linkedin stał się miejscem intensywnej wymiany poglądów na tematy zawodowe. Co w tym wszystkim istotne, przepływ informacji ma charakter wysoce merytoryczny. Nie znajdziemy na Linkedin tematu, który pilnik do paznokci najlepiej będzie pasować do korekty tipsów. Natomiast oś wielu dyskusji stanowią takie zagadnienia, jak logistyka, strategie marketingowe, szkolenia, usługi finansowe. Taka sytuacja wyjaśnia, dla kogo jest ten serwis. Oczywiście jest to strona pod tym względem selektywna, ale nie o to też chodzi, aby stała się kopią Facebooka czy Naszej Klasy. Obecność na Linkedin, jak już zostało wspomniane, może łączyć się z określonymi korzyściami. Przede wszystkim są to poszerzone kontakty z ludźmi, którzy związani są różnymi dziedzinami biznesu. Jest to, także już zauważona, ciekawa możliwość dzielenia się opiniami i wiedzą. Nadal Linkedin stanowi miejsce, gdzie można zdobyć ciekawe kontakty zawodowe czy nawet nawiązać relacje z nowym pracodawcą. Aby tak się działo, dość istotne jest zadbanie o wygląd swojego profilu. Jak zawsze niemal, kluczową rolę odgrywa fotografia, która powinna być profesjonalna, a w zasadzie normalna. W każdym razie wszelkie selfie czy fotki z imprezy są dyskwalifikujące. Należy treściwie przedstawić swoje kompetencje i doświadczenie zawodowe. Dobrym rozwiązaniem będzie, konkretniejsze przedstawienie swojej specjalizacji czy tematyki, której zawodowo poświęcamy najwięcej czasu i uwagi. Taka prezentacja na pewno spotka się z zainteresowaniem i będzie sprzyjać nawiązywaniu wartościowych relacji.