Ustawodawca nałożył na pracodawców obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy. Sposobem na ułatwienie tego zadania są rejestratory czasu pracy. Podpowiemy, dlaczego warto z nich skorzystać.
Czas pracy jest kwestią istotną zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy. Pracownicy zobligowani są do przepracowania określonej w umowie liczby godzin, pracodawca zaś musi zapłacić za każdą godzinę nadliczbową. Pracodawcy zobligowani są do ewidencjonowania czasu pracy. Ułatwieniem w tym zadaniu są rejestratory czasu pracy – to prawdziwie rejestracja czasu pracy godna XXI wieku.
Czas pracy
Czas pracy to okres, w którym pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy, zarówno na terenie zakładu pracy, jak i w każdym innym miejscu, jakie pracodawca wyznaczy do wykonywania zadań. Do czasu pracy wliczają się również okresy nieświadczenia pracy, takie jak gotowość pracownika do świadczenia pracy, ale niemożność jej podjęcia z przyczyn od niego niezależnych (np. przestój z winy firmy), przerw śniadaniowych czy szkolenia w zakresie BHP. Do czasu pracy nie wliczają się natomiast okresy usprawiedliwionej nieobecności pracy oraz zwolnień chorobowych.
Czym jest rejestrator czasu pracy?
Rejestrator czasu pracy jest sposobem na zwiększenie efektywności zarządzania zarówno czasem pracy, jak i personelem. Stanowi on element systemu rejestracji elektronicznej, na który składają się trzy podstawowe elementy. Pierwszym z nich jest wspomniany rejestrator czasu pracy, określany także jako czytnik lub zegar pracy, do którego przykładane są tagi zbliżeniowe mające formę karty lub breloka w tym celu można także wykorzystać odcisk palca pracownika. Ostatnim elementem systemu jest oprogramowanie zainstalowane na komputerze pozwalające zbierać a także analizować zebrane dane. Szerzej przeczytasz o tym na stronie inewi.pl.
Dlaczego warto zastosować rejestrator czasu pracy?
Ewidencjonowanie czasu pracy jest nie tylko obowiązkiem pracodawcy, ale także sposobem na zabezpieczenie przez niego swoich interesów. Rejestratory czasu pracy pozwalają na dokonanie oceny wydajności pracy na poszczególnych stanowiskach, a także usprawnienie kontroli nad pracownikami, co daje możliwość szybkiego wykrycia nieprawidłowości i reakcji na nie. Taki sposób ewidencji pozwala na dokładne zliczenie czasu pracy w przypadku poszczególnych pracowników, dokładne określenie momentu jej rozpoczęcia i zakończenia, faktycznego okresu, jaki zatrudnieni wykorzystują na przerwy w pracy i wyjścia służbowe. Rejestruje również samowolne opuszczenie przez pracownika miejsca pracy. Tego rodzaju rozwiązanie w sposób znaczący ogranicza możliwość popełnienia błędu, jednocześnie przyspieszając i ułatwiając wykonywanie czynności związanych z ewidencją czasu pracy. Za niezwykle istotną funkcję systemów rejestracji uznać należy możliwość zliczania czasu pracy, co pozwala określić, ile zajmuje pracownikowi wykonanie określonego zadania. Dzięki systemowi możliwe jest wygenerowanie szczegółowego raportu w dowolnym momencie, wpływając na usprawnienie działań kadrowych każdej firmy. Rejestratory czasu pracy optymalizują zatem procesy płacowe, dokładne ewidencjonowanie godzin pracy, a także wpływają na efektywność i wydajność pracowników.