Facebook nie powstał jako narzędzie sprzedaży. Jest to portal ułatwiający budowanie więzi międzyludzkich. Zakładając fanpage swojej firmy, masz szansę stworzyć silne relacje z klientami i zaistnieć – dzięki wirusowemu rozprzestrzenianiu się wiadomości – w świadomości ogromnej liczby osób. Trzeba to jednak robić umiejętnie, inaczej niż w tradycyjnym marketingu. Nie ma tu miejsca na jednostronne nadawanie przekazu. Na Facebooku liczy się zaangażowanie i autentyczność.
Poznaj trzy strategie, które ułatwią ci tworzenie ciekawego i oryginalnego contentu na firmowy fanpage.
POKAZUJ LUDZI A NIE FIRMOWĄ FASADĘ
– Użytkownicy Facebooka nie wchodzą w relacje z firmami lecz z ludźmi. Pokaż, że w twojej firmie pracują osoby, które mają swoje pasje i charaktery – namawia przedstawiciel przedsiębiorstwa unitrans.com.pl, zajmującego się niszczeniem dokumentów i utylizacją przeterminowanych leków.
Pomysłów na to jest sporo:
– przedstaw pracowników i właścicieli,
– umieść ciekawe zdjęcie z krótkim, intrygującym opisem,
– dziel się swoimi zainteresowaniami i wydarzeniami z prywatnego życia,
– informuj o tym z czym się identyfikujesz i na czym Ci zależy,
– Dziel się swoją wiedzą, przekazuj praktyczne informacje, które każdy z klientów może wykorzystać dla siebie – zachęca fotograf Krystian Prochowski, który na stronie jedenmoment.pl prezentuje wykonywane przez siebie fotografie ślubne. – Ich wdzięczność pomoże Ci zbudować wizerunek specjalisty – subtelny i silny efekt promocyjny.
TRAKTUJ WSZYSTKICH JAK ZNAJOWYCH
Pokaż to, czego zwykły klient nie może zobaczyć.
– Ludzi z natury zaciekawiają sprawy, których zwykle nie mogą zobaczyć: jak przygotowuje się usługi czy produkty, co dzieje się na zapleczu, skąd zaopatrujesz się w surowce, jak Twoi pracownicy przygotowują się do pracy, co robicie w przerwach, a nawet co jecie na drugie śniadanie – uważa właściciel stolarni i sklepu mckapka.pl z meblami drewnianymi, gdzie można kupić stół drewniany, stolik kawowy, blat kuchenny i wiele innych.
W ten sposób można przemycić wiele cennych marketingowych komunikatów, które wskazują na pasję, profesjonalizm, wysoką jakość czy nowoczesność Twojej firmy.
– Dobrego przyjaciela poznaje się m.in. po tym, że dzieli się z Tobą sekretami – radzi przedstawiciel firmy prosale.com.pl, zajmującej się sprzedażą i dystrybucją wysokiej klasy odwodnień. – Zrób właśnie to – pokaż klientom swoje tajemnice, dzięki temu dasz im sygnał, że traktujesz ich jak przyjaciół.
Zmień się z firmy anonimowej w firmę bliską i znajomą, będzie to miało kluczowe znaczenie przy podejmowaniu przez odbiorców decyzji o zakupie.
LUDZIE LUBIĄ BYĆ W CENTRUM UWAGI
– Większość internautów uwielbia rozmawiać o sobie, co powinieneś wykorzystać – zauważa Zbigniew Nastałek, właściciel sklepu sklep.sundiamore.pl z oryginalną, autorską biżuterią z kamieniami szlachetnymi. – Motywuj klientów do zaangażowania. Zadawaj pytania, pytaj ich o opinie i proś sugestie, zwracaj się po imieniu i dziękuj za zaangażowanie.
Zwykłe rozpoznawanie i docenienie osoby silnie działa na budowanie lojalności i przyjaźni. Podziękowaniem może być po prostu komentarz, który skierujesz do konkretnego użytkownika i od czasu do czasu nagroda za aktywność w postaci bezpłatnej usługi, czy rabatu. Posty z klientem w roli głównej to doskonały temat na każdą okazję: najlepszy fan miesiąca, najciekawszy komentarz, najładniejsze zdjęcie. To proste pomysły skupiające uwagę na odbiorcy, a nie na Twojej firmie, bo należący do ciebie fanpage powinien być właśnie dla klientów.
Skupienie się na powyższych trzech strategiach, zamiast notorycznego umieszczania promocji i śmiesznych obrazków, ułatwi budowanie prawdziwych więzi z klientami. Pokażesz w ten sposób, że traktujesz ich poważnie, a sama firma jest godna uwagi. To wartość, która bezpośrednio przełoży się na lojalność klientów, marketing wirusowy i sprzedaż.
Poniżej kilka wskazówek i sposobów działania, które ułatwią wprowadzenie w życie wspomnianych wyżej strategii.
PLAN DZIAŁANIA
Zaplanuj swoją aktywność na Facebooku.
– Musisz publikować regularnie wartościowe, interesujące i angażujące użytkowników posty w trzech zakresach: o sobie i pracownikach, firma od zaplecza, twoi klienci – radzi przedstawiciel sklepu gastropromocje.pl z importowanym przez siebie wyposażaniem dla profesjonalnej gastronomii.
Te informacje powinny stanowić co najmniej 80% wszystkich publikacji. Pozostałe 20% możesz wykorzystać na marketing. Publikuj w miarę często, ale nie za często – kilka razy w tygodniu w godzinach pracy lub w godzinach 20-23.
SZYBKIE ODPOWIEDZI
W każdym poście nakłaniaj do interakcji. Proś o opinie, zadawaj pytania, namawiaj do komentowani. Pamiętaj jednak, że stosując tę strategię zawsze musisz znaleźć czas na odpowiedzi i rozmowę.
– Komentuj wszystkie posty i uwagi zamieszczone przez użytkowników praktycznie natychmiast – mówi właścicielkakessi.pl, internetowego butiku z bogatym wyborem odzieży wierzchniej dla pań. – Tutaj czas ma kluczowe znaczenie. Zauważaj każdego klienta, który jest aktywny na twoim profilu.
ORYGINALNOŚĆ
Ludzie nie szukają na Facebooku informacji zakupowych. Wchodzą na profil dla rozrywki i kontaktu z przyjaciółmi.
– Suchy przekaz o ofercie zawsze wypadnie blado, dlatego powinieneś aktualizować swój status za pomocą rozrywkowych i oryginalnych informacji – podpowiada przedstawiciel przedsiębiorstwa, które na stronie limesto.plzajmuje się sprzedażą mebli socjalnych, warsztatowych, medycznych i wielu innych. – Nie kopiuj śmiesznych obrazków tylko pokaż ludzką perspektywę firmy w interesujący i zabawny sposób, a z pewnością zdobędziesz wielu nowych fanów.
– Prawdziwa siła Facebooka to jego potencjał wirusowy – podsumowuje właściciel Agencji Barmanów, która na stronieagencjabarmanow.pl proponuje m.in. kursy dla barmanów i baristów. – Większość firm nie potrafi z niego korzystać, traktując portal jako kolejny kanał nadawania reklam.
Nie popełniaj tego błędu. Przedstawiliśmy najważniejsze strategie i kilka sposobów ich wdrażania. Resztę pozostawiamy Twojej intuicji i twórczej inwencji.