Handlowiec przedstawił przez telefon propozycję, która wstępnie cię zainteresowała. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję chciałbyś dowiedzieć się, od kogo kupujesz, czy jest to firma poważna i godna zaufania. Informacje o niej zdobywasz za pomocą internetu. Tak robi większość klientów dokonujących zakupów na odległość: oceniają wizerunek firmy w ten prosty i dostępny sposób.
Na odległość nie jest łatwo firmę zweryfikować. Dlatego klienci z dystansem podchodzą do ofert składanych za pośrednictwem telefonu lub poczty e-mail. Jak przełamać ich opór i uwiarygodnić swoją firmę? O co powinien właściciel firmy zadbać w pierwszej kolejności, by zdobyć zaufanie klienta?
NOWOCZESNA, PROFESJONALNA STRONA INTERNETOWA
Jeżeli twój handlowiec, dla dodania prestiżu swojej ofercie, przedstawił firmę jako korporacyjnego giganta, a ze strony internetowej wieje amatorszczyzną – straciłeś zaufanie potencjalnego klienta już na wstępie i prawdopodobnie możesz pożegnać się z udaną transakcją.
– Witryna to wizytówka firmy, odzwierciedla jej status, pozycję rynkową i rzetelność – uważa przedstawiciel firmy Walewski, prowadzącej na stronie lawkisklep.pl sprzedaż małej architektury miejskiej i ogrodowej, w tym wykonanych z różnych materiałów funkcjonalnych ławek. – Strona powinna więc być czytelna, łatwa w nawigacji i przejrzysta oraz prezentować odpowiedni poziom zaawansowania technicznego i walorów estetycznych.
POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA
Wizerunek poważnej firmy buduje się również dzięki słowu pisanemu. Nikt nie uwierzy w jej rzetelność czytając teksty słabe stylistycznie, pełne gramatycznych i ortograficznych błędów. Przedstawiciel firmy Eupack Opakowania, prowadzącej na stronie eupack.pl sklep z taśmami pakowymi i opakowaniami z folii i kartonu twierdzi, że umieszczanie na stronie ciekawych, merytorycznych i poprawnych językowo tekstów powinno świadczyć o profesjonalizmie firmy. Tu nie ma miejsca na amatorszczyznę.
DANE ADRESOWE
Zaglądając do zakładki „Kontakt” czy „O Firmie” przyszły klient chce się dowiedzieć się, z kim ma do czynienia. Umieszczenie wszystkich danych, w tym rejestrowych (REGON i NIP) sprzyja w znacznym stopniu uwiarygodnieniu firmy. Wśród tych informacji powinien znaleźć się telefon stacjonarny. Dla wielu osób taki telefon jest świadectwem posiadania przez firmę siedziby pod adresem, który podaje.
ADRES E-MAIL
– Nie da się uwiarygodnić firmy posiadającej adres e-mail inny niż nazwa domeny pod jaką znajduje się jej strona internetowa – mówi przedstawiciel sklepu sklep.sundiamore.pl z oryginalną, autorską biżuterią z kamieniami szlachetnymi. – Nazwa domenowa serwera bezpłatnej poczty całkowicie dyskwalifikuje firmę nasuwając podejrzenie, że jest firmą nie do końca legalnie działającą. –
FOTOGRAFIE NA STRONIE
Zespół pracowników firmy warto pokazać na stronie internetowej, tak samo jak jej siedzibę. Wprowadza to pierwiastek osobisty do relacji między firmą, a osobą oglądająca stronę. Właściciel firmy Pako, producent opakowań z folii termoformowanej i kartonu, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb branży ogrodniczej, prezentujący swój wyroby na stronie pakowyroba.pl dodaje, że taka rezygnacja z anonimowości, ujawnienie wizerunków i imion członków zespołu ma bardzo duże znaczenie dla wzbudzenia zaufania do firmy.
DOWODY DZIAŁALNOŚCI
Na stronie powinny znaleźć się opinie klientów i kontrahentów w sposób umożliwiający szybkie sprawdzenie ich oryginalności.
– Dobrze widziane są dyplomy i certyfikaty, świadczące o profesjonalizmie firmy oraz inne dowody jej aktywności, chociażby w postaci opisów zrealizowanych dotychczas projektów – dodaje przedstawiciel przedsiębiorstwa Stern Service, oferującego na stroniesternservice.pl rusztowania firmy Aluberg, zajmującego się również skupem i sprzedażą rusztowań oraz szalunków innych marek.
Jeżeli sprawdzian wypadł pozytywnie zaczyna się kolejny etap transakcji – realizacja zmówienia. Od jakości obsługi klienta zależy, czy pozyskany klient ponowi swoja wizytę na stronie internetowej. Ale to już całkiem inny temat.