
To nie Prima Aprilis. 1 kwietnia w Słupcy i Strzałkowie ruszyła darmowa dla pasażerów komunikacja miejska. Zyskają na tym mieszkańcy i… klimat.
Powiat Słupecki kilka miesięcy temu złożył wniosek do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o dofinansowanie na uruchomienie komunikacji miejskiej. Początkowo proponowano, by obejmowała ona teren trzech gmin: miejskiej Słupcy oraz wiejskich: Słupcy i Strzałkowo. Ostatecznie, do projektu przystąpiło miasto Słupca oraz gmina Strzałkowo. Z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych Powiat dostał 153 900 zł, do tego samorządy Słupcy i Strzałkowa dołożyły po 10 260 zł. Pieniądze te wystarczą na opłacenie funkcjonowania komunikacji miejskiej do końca roku. Co ważne, dla mieszkańców komunikacja będzie całkowicie bezpłatna. Pasażerowie, wchodząc do busa będą musieli jedynie pobrać darmowy bilet. Dzięki temu rozwiązania organizator transportu będzie mógł na bieżąco kontrolować, jakim zainteresowaniem cieszy się pilotażowy program.
– Pozwoli to również na ewentualne korygowanie trasy. Na darmowych biletach będzie informacja, na którym przystanku pasażer wsiadł i jaką trasę pokonał – tłumaczy starosta Marek Dąbrowski, który wraz z innymi samorządowcami 1 kwietnia wczesnym rankiem w Strzałkowie wsiadł do busa i pokonał trasę miejskiej komunikacji. Obecnie obejmuje ona 27 przystanków. W większości wykorzystano istniejącą już infrastrukturę, ale pojawiło się też kilka nowych miejsc, w których bus się zatrzymuje. Wszystko po to, by pasażerowi mogli dotrzeć do wszystkich ważnych miejsc. Trasa rozpoczyna się przy hali sportowej w Strzałkowie, później bus jedzie ul. Wyszyńskiego w kierunku Słupcy, dwukrotnie zatrzymując się na tej ulicy. Następnie trasa wiedzie po najważniejszych miejscach w Słupcy. Bus zatrzymuje się m.in. przy dworcu kolejowym, autobusowym, przy szpitalu, przychodni zdrowia, szkołach, większych sklepach, targowisku czy nad jeziorem. Po dotarciu do wszystkich najważniejszych miejsc w Słupcy bus wraca do Strzałkowa. Całą trasę pokonywać będzie 10 razy dziennie, po drogach Słupcy i Strzałkowa jeździć będzie od 5.30 do 20.00, w każdy roboczy dzień tygodnia.
Choć inspiracją do uruchomienia darmowej komunikacji było przede wszystkim wyjście naprzeciw potrzebom osób starszych i mających problem z poruszaniem się, z transportu zbiorowego korzystać mogą wszyscy. Jednymi z pierwszych pasażerów byli uczniowie szkół średnich. – Rano w Strzałkowie wsiedli młodzi ludzie, którzy wysiedli w okolicy słupeckiego Ekonomika. Z kolei na dworcu w Słupcy bus zabrał młodzież, która zmierzała do Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzałkowie – o pierwszych kursie opowiada starosta. Darmowa komunikacja może być dużym ułatwieniem także dla osób dojeżdżających do pracy czy szkoły pociągiem. Planując godziny zatrzymywania się przy przystanku w pobliżu dworca PKP wzięto pod uwagę godziny przyjazdów i odjazdów pociągów. Dla wygody pasażerów wprowadzono innowacyjną aplikację „Kiedy przyjedzie”, która po wpisaniu nazwy przewoźnika umożliwia śledzenie busa w czasie rzeczywistym.
Jednym z celów pilotażowego programu jest zachęcenie mieszkańców do skorzystanie z transportu zbiorowego, co z może ograniczyć ruch samochodów w Słupcy i Strzałkowie. To z kolei możemy mieć istotny wpływ na klimat, zarówno w krótkim, jak i długim czasie. Jednym z głównych klimatycznych skutków ograniczenia w ruchu samochodowym może być zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (np. CO2) oraz innych zanieczyszczeń powietrza (np. tlenki azotu, pyły). Samochody spalinowe są przecież głównymi źródłami tych emisji. Mniej samochodów na ulicach to też lepsza jakość powietrza, a co za tym idzie lepsze zdrowie mieszkańców. To też ograniczenie hałasu. Pierwsza w historii Powiatu Słupeckiego komunikacja miejsca może spowodować redukcję efektu miejskiej wyspy ciepła. Ograniczenie liczby samochodów może zmniejszyć ten efekt, ponieważ mniej spalin i mniej pojazdów generujących ciepło sprawiają, że w miastach staje się chłodniej. Choć w krótkim okresie zmiany te mogą wydawać się mało zauważalne, długofalowe ograniczenie emisji spalin i zmiana sposobu transportu mogą mieć istotny wpływ na globalne zmiany klimatyczne. Dlatego warto zostawić auto w domu i skorzystać z darmowej komunikacji. Jeśli nie ze względu na oszczędność pieniędzy, to ze względu na troskę o klimat.

Niema nic za darmo zapłacimy my podatnicy z naszych pidatków !.
Gdzie inne wsie? Ktoś zapomniał że powiat to nie tylko Słupca i Strzałkowo?
Kiedy będzie rozszerzone na inne gminy?
Do Jakub: może obiecał tylko że społeczeństwo nie potrzebuje obietnic a konkretów. Na każdym szczeblu politycy obiecują z realizacją różnie bywa. Meritum jednak stanowi że powiat aby się rozwijać musi mieć transport publiczny wtedy zjawiają się inwestorzy, nowe miejsca pracy, za tym idzie edukacja, opieka medyczna itd.
Zorganizujcie wreszcie porządną komunikację powiatową! PKS to fikcja nie dość że drogo to jeszcze autobusów tyle co kot napłakał
Pablo- ten z Nowogrodzkiej komunikację PKS w każdej gminie obiecał przywrócić
Chyba istnieją jakieś dotacje na zakup autobusów niskoemisyjnych? Można zorganizować komunikację tak żeby chociaż większe miejscowości w powiecie miały połączenia do Słupcy. Z pewnością poruszy to rynek pracy i zwiększy atrakcyjność placówek szkolnych a także zachęci do korzystania z leksrzy specjalistów z naszego powiatu. Nie będzie trzeba jechać do Wrześni, Konina, Gniezna czy Mogilna. Kiedy do decydentów powiatowych to dotrze?
Mikołaj nigdy, Mi zablokowali projekt z telepracy i zdalnego nauczania
Dlaczego po raz kolejny dzielenie mieszkańców na lepszych i gorszych? Jedni płacą po 12-15 zł żeby dojechać do Słupcy nawet za jeden przystanek to jest ok 5 zł a tutaj darmowe przejazdy dla wybranych. To jest bardzo krzywdzące dla reszty mieszkańców powiatu szczególnie starszych, chorych itd
Dokładnie jedni mają darmową komunikację za to inni nie mają wcale albo dwa autobusy dziennie i tylko w dni nauki szkolnej.
Kiedyś mówiono o Polsce A i B teraz mamy podział mieszkańców którzy muszą płacić za przejazdy których nie ma albo jest mało i tych którzy mają darmo. Dlaczego?
Starostwo ogłosiło przetarg czy przewoźnik został wybrany w trybie bez przetargu?
Nigdzie nie można poszukać informacji z otwarcia ofert czy nawet samego przetargu.
Poproszę o jakiś link do BIP jak ktoś ma wiedze w tym temacie.
Wyszło jak zawsze tylko dla wybranych
Gdzie wy chcecie szukać w Słupcy specjalistów?
Uśmiać się można,
A kto miał wygrać przetarg?
Chyba wszystko jasne!
Jedyny słuszny przewoźnik jak zwykle;)
I co da darmowa komunikacja jak za okulistą prywatnie czeka się poł roku
Lepiej czekać pół roku niż nie iść wcale. Na wsi jeden lekarz więc do specjalisty trzeba dojechać. Dotrę do Słupcy to mam wybór albo korzystam z porad w Słupcy albo mogę pociągiem pojechać do Konina, Wrześni czy Poznania. Ale jak nie ma autobusów to pozostaje płacenie komuś kto zawiezie a to już znacznie większe koszty.
Tylko że w Słupcy nie ma onkologa ,niszę dojeżdżać do Wrześni
Do Ali: w Słupcy nie ma także henatologa, neurochirurga i wielu innych specjalistów ale jest pociąg i można dojechać to już jakiś początek . U nas w gminie jest jeden lekarz rodzinny nie ma żadnego wyboru i nie ma praktycznie autobusów. Tutaj leży problem . Wiadomo że nie będzie tak że w każdej małej mieścinie będzie dostępny każdy możliwy specjalista i to od ręki ponieważ to fikcja. Chodzi o to że wszyscy płacimy takie same składki tylko dostęp do specjalistów i diagnostyki jest na zupełnie innym poziomie. Jeżeli mogę dojechać autobusem a potem przesiąść się w pociąg i dotrzeć do specjalisty to już mam w miarę różne szanse. Mój wybór czym pojadę czy środkami komunikacji publicznej czy kogoś wynajmę. Radym i wójtom wydaje się że każdy ma samochód ale tak nie jest.
Anonim masz racje tylko nasz szpital nie przestąpił do projektu koordynatorów osób chorych na raka
Czy będzie jakaś informacja w temacie rozszerzenia komunikacji na inne gminy?
Można poszerzyć o inne gminy. wszyscy na tym skorzystają
Darmowe leki , darmowa komunikacja…Chcesz czy nie płacisz za to wszystko w postaci ukrytych podatków. To nie tak powinno wyglądać moim skromnym zdaniem.
Panie starosto i radni powiatu dlaczego inne gminy zostały pominięte przy rozbudowie transportu powiatowego? Jedni mają darmowe przejazdy a inni wcale albo słono płacą jadąc autobusem PKS. Uczciwie byłoby aby każdy płacił opłatę i miał taki sam dostęp.
Fajnie dla mieszkańców Słupcy i Strzałkowa dla innych już nie ma nic.
Panie Starosto dlaczego nie ma do innych miejscowości autobusów?
Czy jest szansa na dodatkowe połączenia do innych miejscowości chociaż na lato? Szczególnie do tych turystycznych. Można pomyśleć o linii ze Słupcy dookoła jeziora przez Giewartów, Powidz, Przybrodzin, Kosewo. Taka linia w weekendy byłaby bardzo popularna
Doby pomysł
O głosy to kandydaci na radnych powiatowych zabiegali a teraz po wyborach to już nikt z radnych nie pyta o potrzeby komunikacyjne. Gdzie są radni powiatowi?
W sąsiednim powiecie zrobiono ankietę internetową żeby sprawdzić jakie są potrzeby komunikacyjne. U nas odgórnie podjęta decyzja komunikacja między Strzałkowem a Słupcą. Gdzie reszta mieszkańców powiatu? Czy ktoś o nich pomyślał? Tam też mieszkają strasznie osoby, młodzież, tacy którzy nie mają samochodu. Dla większości decydentów sprawa jest prosta i wydaje się że każdy ma samochód. Otóż nie jest to takie proste. Przyczyny dla których ludzie nie mają samochodu są różnorakie od prozaicznych poprzez bardziej złożone np:
– brak prawa jazdy
– brak auta
– brak środków na zakup pojazdu/ zrobienie prawa jazdy
– zakaz prowadzenia pojazdów
– problemy zdrowotne.
Dlaczego nikt tego nie uwzględnia przy podejmowaniu decyzji?
Czy starostwo może odnieść się to tego dlaczego darmowa komunikacja obejmuje tylko dwie gminy a raczej ich części?
Lans wysłałem do starosty list z zapytaniem czy komunikację powiatową poszerzy
Czy odpowiedź będzie opublikowana w gazecie?
tak Kasia odpowiedz będzie w gazecie
Czy będzie jakaś informacja w kwestii rozbudowy linii autobusowej na inne miejscowości? Wiele osób to interesuje. Gazeta powinna o takich rzeczach informować a nie o tym że starosta robi szpagat.
Szpagat łatwiej zrobić niż zorganizować porządną komunikację powiatową.