Dobra nazwa dla produktu to podstawa sukcesu każdej marki. To dzięki nazwie produkty będą rozpoznawane i utożsamiane z marką, warto zatem zainwestować w jej jakość. Można skorzystać z pomocy specjalistów branży namingowej lub spróbować stworzyć oryginalną nazwę dla produktów samodzielnie .
Sztuka namingu produktów
Wybór nazwy dla produktu wiąże się z wykreowaniem jego wizerunku – nadaniem pewnych skojarzeń. Na wizerunek mają wpływ takie elementy jak wybór czcionki, czy kolorystki, wygląd opakowania i kształt. Dzięki temu produkt nabywa pewne indywidualne cechy, z którymi będzie utożsamiany na rynku. W przypadku produktów jest to szczególnie ważne, ponieważ istnieje wiele produktów zaspakajających tę samą potrzebę, a różniących się w większości jedynie markami. Nadane w ten sposób cechy pozwolą uzyskać mu indywidualny charakter.
6 cech dobrej nazwy dla produktu
- Nazwa łatwa w wymowie oraz pisowni – Jeśli chcesz, aby ludzie znali Twój produkt istotne jest, aby pamiętali jego nazwę. Zapamiętanie krótkiej i łatwej nazwy jest o wiele skuteczniejsze niż w przypadku nazw długich i skomplikowanych. Ma to szczególne znaczenie, jeżeli weźmiemy pod uwagę nazwy dla produktów eksportowanych na rynek międzynarodowy. Język polski zasłynął w świecie jako jeden z trudniejszych, warto zatem zadbać, aby nazwy produktów nie były przeładowane polskimi znakami oraz syczącymi głoskami.
- Nazwa wpisująca się w normy społeczne – oryginalna nazwa dla produktu nie powinna również budzić negatywnych skojarzeń. Należy zatem nie tylko unikać wulgaryzmów oraz słów, które powszechnie uważane są za obraźliwe, ale także unikać dwuznacznych powiązań.
- Oryginalność nazwy – skuteczna nazwa produktu musi być unikalna. Każda branża cechuje się pewnymi nazewniczymi trendami, np. branża medyczna często wykorzystuje przedrostek med, a branża budowlana bud. Ślepe podążanie za modą nie jest dobrym pomysłem ze względu na długookresowy zakres działalności. Modne nazwy prędzej, czy później przestaną być modne, a kolejna nazwa z powszechnie wykorzystywanym przedrostkiem nie będzie niczym charakterystycznym i nie pozwoli firmie zaistnieć wśród konkurencji.
- Dostosowanie nazwy do grupy docelowej – Większość produktów cechuje się przeznaczeniem, dla konkretnej grupy odbiorców, dlatego już na wstępie warto ją określić, aby na tej podstawie dobrać nazwę dla produktu. Inna bowiem powinna być nazwa produktów przeznaczonych dla dorastających, szalonych nastolatków, a inna dla starszych, dojrzałych ludzi.
- Perswazyjny charakter nazwy – jak nazwać produkt tak, aby jego nazwa przekonywała konsumentów do zakupienia właśnie jego? Przede wszystkim powinien on w subtelny sposób nawiązywać do unikalności danego produktu oraz do oferowanych przez niego cech.
- Analiza lingwistyczna – warto wziąć pod uwagę również znaczenie wybranej nazwy w językach krajów, do których produkt ma być eksportowany. Dzięki przeprowadzeniu takiej analizy unikniemy niezręcznych wpadek nazewniczych.
Na koniec zaznaczmy, że nazwy produktowe zdecydowanie łatwiej zmienić, w przeciwieństwie do nazwy firm. Jeśli więc nazwa Twojego produktu nie okazała się sukcesem, nie załamuj się. Przeanalizuj ją pod kątem powyższych wskazówek lub skorzystaj z pomocy specjalistów, a na pewno wspólnie wykreujecie nową, oryginalną nazwę dla produktu.
Więcej o tworzeniu nazw możesz znaleźć tutaj:
– https://6krokow.pl/zaplanuj-jak-chcesz-by-twoja-firma-byla-postrzegana/
– https://nazwane.pl/pl/oferta/nazwa-dla-firmy/2,17,24