Fakt, że codzienne funkcjonowanie w ucywilizowanym, rozwiniętym pod względem technicznym świecie opiera się na korzystaniu z różnego rodzaju kół i kółek, jest truizmem. Odkrycie kształtu koła i wyzyskanie go do różnego rodzaju praktycznych zastosowań pchnęło rozwój społeczeństw bardzo stanowczo do przodu.
Istnieje metaforyczne powiedzenie, że historia kołem się toczy – odnosi się do powtarzalności pewnych mechanizmów dziejowych, jednak można rozumieć je też zupełnie dosłownie, czyli doceniając wpływ tego z pozoru drobnego osiągnięcia na to, jak ewoluowała ludzka cywilizacja. Wszechobecność kółek i oczywistość ich obecności nie powinny jednak usypiać naszej czujności – o wszystkie kółka ułatwiające naszą codzienność, należy regularnie dbać.
Regeneracja kół –obowiązek, o którym nie można zapomnieć
Koła i kółka czyniące mobilnymi rozmaite urządzenia i akcesoria mogą być wykonane z różnego rodzaju tworzyw. Znakomita ich część to jednak aluminiowe, żeliwne lub nawet plastikowe części, powleczone warstwą poliuretanu – tworzywa sztucznego, które nadaje każdemu kółku bardzo użyteczne właściwości. Kolorowa (często intensywnie żółta) powłoka, pokrywająca powierzchnię toczną, wpływa nie tylko na estetykę, ale przede wszystkim na komfort i bezpieczeństwo korzystania z danego kółka. Choć poliuretan jest generalnie trwałym materiałem, stała eksploatacja sprawia, że regeneracja kół musi odbywać się z odpowiednią regularnością. Kółko pozbawione właściwej powłoki lub bogate w powłokę uszkodzoną staje się automatycznie słabsze, traci na jakości, a nawet wystawia na próbę bezpieczeństwo użytkowania danego sprzętu – czyniąc go na przykład bardziej podatnym na wpadnięcie w poślizg.
Regeneracja kół powlekanych poliuretanem, którą wykonuje poliuretan producent przebiega według określonych reguł. Wykonujący to zadanie fachowcy muszą przede wszystkim rozpoznać, jakiej jakości powłoka jest potrzebna danemu kołu – poliuretan może bowiem mieć różną gęstość i twardość. Kolejne kroki to więc:
- dokładne usunięcie resztek starej powłoki i odtłuszczenie koła
- oblanie powierzchni tocznej rozgrzaną masą nowego poliuretanu
- mechaniczna obróbka powierzchni – między innymi wygładzanie nowej powłoki
- pozostawienie zregenerowanego kółka do wyschnięcia
Artykuł powstał we współpracy z poliuretanyczaniec.pl.