Czy i na jakiej podstawie (gmina) może dochodzić od innej gminy rekompensaty za dotowanie dzieci spoza jej terenu – wychowanków niepublicznego przedszkola. Na terenie gminy wiejskiej powstało niepubliczne przedszkole, przedszkole te usytuowane jest koło granic miasta wojewódzkiego. Dzieci, które do tego przedszkola uczęszczają to w większości dzieci zamieszkałe na terenie miasta (spoza gminy). Są to dzieci od 3 lat do 5 lat, sporadycznie 6latki. Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych niepubliczne przedszkole otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji (PKD) dla przedszkoli.
Odpowiedź:
Gmina dotująca przedszkole niepubliczne może ubiegać się o pokrycie kosztów dotacji od innej gminy, jeśli do przedszkola niepublicznego znajdującego się na jej terenie uczęszczają dzieci niebędące jej mieszkańcami. Podstawą dokonania rozliczeń finansowych między gminami jest art. 51 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Uzasadnienie
Gminy mają obowiązek zapewnienia dzieciom warunków do realizacji prawa do korzystania z wychowania przedszkolnego oraz odbycia obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (art. 31 ust. 4 i 6 ustawy – Prawo oświatowe). Zadanie to jest wykonywane m. in. przez zapewnienie dzieciom możliwości korzystania z wychowania przedszkolnego w położonych na obszarze gminy przedszkolach – publicznych lub niepublicznych. Na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat jednostka samorządu terytorialnego otrzymuje dotację celową z budżetu państwa (art. 53 ust. 1 ustawy). Wysokość dotacji obliczana jest z uwzględnieniem liczby dzieci, które w roku bazowym kończą 5 lat lub mniej, w placówkach wychowania przedszkolnego:
- prowadzonych przez gminę,
- dla których gmina jest organem rejestrującym, w tym dokonującym wpisu do ewidencji, zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe.
Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych niepubliczne przedszkole otrzymuje dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli na każde dziecko. W sytuacji, gdy do przedszkola niepublicznego uczęszczają dzieci z innej gminy, gmina dotująca przedszkole może ubiegać się o pokrycie kosztów dotacji od tej gminy, której dzieci są mieszkańcami. Zasady dokonywania rozliczeń finansowych między gminami zostały uregulowane w art. 51 ust. 3 ustawy. Wynika z nich, że jeśli do niepublicznego przedszkola uczęszcza dziecko objęte wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w który kończy 6 lat, niebędące mieszkańcem gminy dotującej to przedszkole, gmina, której mieszkańcem jest to dziecko, pokrywa koszty dotacji udzielonej zgodnie z art. 17 ust. 3, do wysokości będącej wynikiem pomnożenia podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli określonej dla gminy dotującej i wskaźnika procentowego ustalonego na potrzeby dotowania niepublicznych przedszkoli w gminie zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji, z pomniejszeniem wyliczonego iloczynu o kwotę dotacji określonej w art. 53 ust. 1 ww. ustawy, przewidzianej na dziecko na dany rok budżetowy. Powyższa regulacja nakłada obowiązek zwrotu dotacji gminie, która pokrywa koszty związane z funkcjonowaniem przedszkola niepublicznego, do którego uczęszcza dziecko będące mieszkańcem innej gminy.
Zapamiętaj!
W związku z tym, że wymienione wyżej ustawy nie definiują pojęcia miejsca zamieszkania, należy posługiwać się definicją w rozumieniu ustawy Kodeks cywilny. Zgodnie z art. 26 § 1 kodeksu miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej. Z kolei miejsce zamieszkania rodzica dziecka należy ustalać zgodnie z art. 25, według którego miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Uwzględniając zasady ustalania miejsca zamieszkania dziecka wynikające z kodeksu cywilnego, jednostką samorządu terytorialnego zobowiązaną do pokrycia kosztów dotacji na dziecko niebędące mieszkańcem gminy dotującej przedszkole, do którego ono uczęszcza, jest gmina, na terenie której zamieszkuje dziecko.
Podstawa prawna
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2020 r., poz. 910).
- Ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 17).
- Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740).
Bożena Winczewska
Ekspert Portalu Oświatowego