Motopompy są powszechnie wykorzystywane przez straż pożarną. Korzystają z nich zarówno jednostki zawodowe, jak i ochotnicze. Co warto wiedzieć o motopompach? Do jakich celów są wykorzystywane?
Czym są motopompy?
Urządzenia takie jak motopompa tohatsu są montowane na stałe w samochodach pożarniczych lub w przyczepach pożarniczych. Jest to pompa wirowa połączona z silnikiem spalinowym, dzięki której możliwe jest zasysanie wody i jej wyrzucanie w celu gaszenia pożaru. Niektóre motopompy są przystosowane do ich przenoszenia.
Motopompy o niskiej wydajnością, są wyposażone w silniki jednocylindrowe chłodzone powietrzem. Motopompy o większej wydajności są natomiast chłodzone za pomocą cieczy. Motopompa z pompą wirową posiada urządzenie, które zasysa wodę. Może to być ręczna pompa tłokowa lub inżektor. Dodatkowo pompa może tworzyć pianę gaśniczą ze środka pianotwórczego lub służyć do wypompowywania wody na wyższy poziom, na przykład z zalanych piwnic.
Rodzaje motopomp wykorzystywanych przez straż pożarną
Straż pożarna powszechnie korzysta z dwóch rodzajów motopomp – pożarniczych i nawodnych. Motopompa pożarnicza jest wyposażona w silnik spalinowy, układ zasilania, układ chłodzenia, układ elektryczny, tłumik wydechu i inne elementy, które umożliwiają pompowanie wody w ilości od 400 do 800 litrów na minutę. Motopompę tego typu cechuje wysokość ssania sięgająca maksymalnie 7,5 metra.
Motopompa nawodna jest używana w celu odwadniania zalanych piwnic i innych pomieszczeń. Zwykle wykorzystuje się ją w czasie powodzi, po ulewnych deszczach, a także w czasie wiosennych roztopów. Motopompa nawodna jest mniejsza niż motopompa pożarnicza, jednak może utrzymywać się na powierzchni wody, dzięki czemu do jej użytkowania niepotrzebne są węże ssawne. Motopompa tego typu jest wydajna, jednak tłoczona woda wypływa pod niskim ciśnieniem, przez co niemożliwe jest jej wykorzystywanie do gaszenia pożarów.
Motopompy i ich rola we współczesnym pożarnictwie
Motopompy wciąż są powszechnie wykorzystywane przez strażaków, jednak ich rola powoli maleje. Zastępują je autopompy o większej wydajności, które montuje się w nowoczesnych samochodach pożarniczych. Dzięki autopompom używanym przez zawodowe jednostki straży pożarnej, nawet duże pożary są duszone w zarodku.
Próbowano również wykorzystać motopompy do stworzenia turbopomp. Wysokowydajne urządzenia miały przepompowywać nawet do 3 tysięcy litrów wody na minutę przy ciśnieniu 15 atm, jednak zrezygnowano z tego pomysłu. Turbopompy pracowały zbyt głośno i zużywały zbyt wiele paliwa, by ich użytkowanie było opłacalne.