Tydzień czystego powietrza to istotne wydarzenie dla uczniów szkoły. Święto to zostało ustanowione kilkanaście lat temu. Jego obchody w Polsce przypadają na dzień 14 listopada i mają na celu uświadomienie konsekwencji jakie niosą ze sobą emisje zanieczyszczeń. Jakość powietrza przedkłada się w znacznym stopniu na zdrowie ludzi i stan poszczególnych elementów środowiska przyrodniczego. Zanieczyszczenia powietrza nie są problemem lokalnym, ponieważ powietrze nie zna granic.
W dniach 15- 19 listopada w klasach VI-VIII obchodzono „tydzień czystego powietrza”. Uczniowie obejrzeli film pt.: „Dlaczego musimy zadbać o czyste powietrze? Czym jest SMOG” a następnie podjęli dyskusję na temat tego, co można zrobić, żeby oddychać czystym powietrzem. Do zapisania zebranych informacji wykorzystano metodę metaplanu. Kolejnym zadaniem było wykonanie ulotek promujących działania, których efektem jest czyste powietrze.
Dużo emocji u uczniów wzbudziło wykonanie doświadczeń. Jedno z nich polegało na udowodnieniu za pomocą dwóch butelek i balonika, że powietrze istnieje. W kolejnym, przekonali się, jaki jest skład powietrza. Poznali składnik, który podtrzymuje spalanie. Ostatnie doświadczenie, które wywołało najwięcej emocji, poległo na pokazaniu, jak palenie śmieci wpływa na jakość powietrza. Podczas eksperymentu uczniowie obserwowali powstawanie smogu w szklanym słoju, w warunkach zbliżonych do tych, jakie panują zimą.
Zorganizowano także szkolny test wiedzy o powietrzu. Z klasy VII i VIII wyłoniono osobę z największą liczbą punktów i wręczono dyplom. Do wspólnej zabawy przyłączyli się także rodzice. Ich zadaniem było prawidłowo odpowiedzieć na pięć pytań testowych, za co nagrodzeni zostali imiennym certyfikatem. Dużą popularnością wśród uczniów cieszyły się quizy on line dotyczące wiedzy na temat powietrza i smogu. Większość uczestników otrzymała z nich 100%.
Dodatkowo uczniowie poznali stronę internetową, na której mogli sprawdzić stan jakości powietrza nie tylko w Koszutach ale i na świecie.
Uczniowie przebywający na świetlicy także przyłączyli się do akcji, przygotowując słoik zanieczyszczeń.
Podczas przygotowywania meta planu, przygotowywania ulotek, rozwiązywania quizów, testów oraz poprzez udział w doświadczeniach uczniowie mogli nie tylko rozwinąć swoją kreatywność, pomysłowość, ale także pochwalić się swoimi talentami plastycznymi. Jestem pewna, że wszystkie te działania uświadomiły każdemu, że powietrze jest skarbem i każdy powinien o nie dbać, cenić i szanować.
REKLAMA