Miałeś sytuację, w której pisząc do firmy w weekend w godzinach popołudniowych oczekiwałeś odpowiedzi, której nie dostałeś? Chcesz by w Twojej firmie było inaczej? To możliwe i wcale nie mowa tutaj o nadgodzinach, pracy przez 24h czy pracy weekendowej. Mowa o chatbocie.
Czym jest chatbot?
Chatbot to narzędzie, którego rolą jest czatować z ludźmi, np. z klientami. W biznesach aktywnych w mediach społecznościowych pełni rolę doradcy klienta. Jeśli zostanie odpowiednio zaprogramowany, usprawni procesy obsługi i sprzedaży w firmie. Dzięki innowacyjności, jaką są chatboty, będziesz w stanie poprawić kondycję finansową firmy oraz rozwinąć skrzydła i poszerzyć swoją działalność.
Od czego zacząć?
Aby uniknąć rozczarowania i niepowodzenia chatbota podejdź do tematu na poważnie i wykonaj potrzebne analizy. Określ swoją grupę odbiorców, przeanalizuj ich problemy, zagwostki i zadawane pytania. Przemyśl, jak możesz im pomóc, jak usprawnić ich działania oraz jak sprawić, by Twoja firma zostawiła po sobie pozytywny ślad w pamięci, zwiększający szanse na powrót klienta. Po części analitycznej przejdź do strategicznej. Przemyśl, na czym zależy Ci najbardziej i jakie aspekty przełożą się na zysk finansowy firmy i na zadowolenie klientów. Po wykonaniu tych kroków, wybierz dostawcę narzędzia do tworzenia chatbota i stwórz swojego bota do rozmowy z klientami. Jeśli myślisz, że jest to zbyt wiele, możesz skorzystać z firm oferujących pomoc w tym zakresie.
Jak wykorzystać chatbota?
Kiedy zdecydujesz się na chatbota, który będzie wspierał obsługę klienta, czyli wprowadzisz pokaźny zestaw pytań zadawanych przez klientów i odpowiedzi na nie, możesz zacząć myśleć o rozwoju chatbota. Do czego możesz go wykorzystać, poza wyręczaniem w powtarzalnych czynnościach, jakim jest odpisywanie na wiadomości? Chatbot dobrze sprawdza się w działaniach marketingowych i w budowaniu relacji z odbiorcami.
Zabawa na Messengerze
Platforma do tworzenia botów umożliwia nie tylko tworzenie odpowiedzi wyświetlanych po użyciu określonych wpisaniu określonych zapytań przez użytkowników. Ma znacznie szersze możliwości. Pozwala tworzyć konkursy – w łatwy sposób zbiera odpowiedzi klientów (słowne i/lub graficzne), ułatwia wyłonienie zwycięzcy oraz kontakt z nim. Ciekawą funkcją, wykorzystywaną już przez największe marki są zabawy, w których codziennie odkrywa się jakąś nową informację – produkt, zniżkę. Coś na zasadzie kalendarza adwentowego, tylko zamiast czekoladek dla dzieci, użytkownicy dostaną prezenty dla siebie, które mogą skłonić do zakupów. Wplatając takie działania w ciekawą historię związaną z Twoimi produktami lub marką, możesz zbudować silną więź z odbiorcami, którzy już nawet nie pomyślą o Twojej konkurencji.
Działania sprzedażowe
Chatbot może wesprzeć także działania sprzedażowe. Umożliwia przekierowanie ruchu z Facebooka na bezpośrednią rozmowę oraz zaproponować program lojalnościowy lub poinformować o nadchodzącej promocji. Niezwykle cenną funkcją dla przedsiębiorcy są wiadomości sponsorowane, które możesz przesyłać swoim klientom, jeśli chcesz ich poinformować o na przykład promocji nowego produktu.
Bez wątpienia chatbot ma szerokie zastosowanie. To, czy i jak go wykorzystasz może wpłynąć na wyniki finansowe Twojej firmy. Podejmując jakiekolwiek działania, pamiętaj, że rezygnując z działań online, nie istniejesz. A odpowiednio je prowadząc, zyskujesz przewagę nad konkurencją.