Pierwsze miejsce w województwie Cienina Kościelnego
Nauczyciel Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Cieninie Kościelnym Artur Ostrowicki zaproponował uczniom wzięcie udziału w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolski @2020 – „Misja na Marsa”. Okazało się, że ta decyzja była strzałem w dziesiątkę, gdyż uczniowie zajęli I miejsce w Wilkopolsce.
Pierwsze spotkanie miało na celu integrację uczestników. Zabawa programowaniem blokowym z wykorzystaniem zestawu edukacyjnego Scottie Go była super. Atmosfera była wspaniała, a u niektórych z graczy pojawił się nawet pierwiastek rywalizacji. Czas minął bardzo szybko i niestety trzeba było iść do domu.
Prawdziwą przygodę z projektem rozpoczęli uczniowie na drugim spotkaniu. Zadaniem było wymyślenie tematu przewodniego projektu. Jedynym warunkiem, który musieli spełnić to wykorzystanie zestawów Lego Wedo 2.0, Be Creo i Scottie Go! Podczas jego realizacji. Pomysłów było bez liku. Prawdziwa burza mózgów z piorunami, bardzo długa dyskusja, wiele argumentów za i przeciw i jest! Podjęli decyzję, że tematem projektu będzie wykorzystanie robotów podczas kolonizacji planety Mars. To pomysł Dominika, który interesuje się tym tematem. Wyjaśnił, że zanieczyszczenie wody, powietrza i ziemi zagraża losowi obecnych i przyszłych pokoleń, a globalne ocieplenie klimatu i jego skutki, rabunkowa eksploatacja złóż surowców naturalnych oraz wszechobecny plastik powodują, że los planety Ziemia jest zagrożony. Niestety warunki do życia tam są niesprzyjające dla człowieka, więc postanowiono wysłać najpierw loty bezzałogowe, czyli roboty.
Głównym celem projektu „Misja na Marsa” było uświadomienie uczestnikom projektu, czyli zagrożeń płynących z ocieplenia klimatu oraz wskazanie możliwości wykorzystania technologii związanych z robotyką do poszukiwania alternatywnych dla człowieka miejsc do życia na innych planetach.
Z kolei głównym zadaniem było zbudowanie makiety bazy kosmicznej na Marsie, z wykorzystaniem zdobytych w trakcie projektu wiadomości i umiejętności z zakresu programowania robotów oraz projektowania, modelowania i drukowania 3D. Zadania były realizowane metodą projektu.
Nikola, Monia, Wika i Zuzia zaczęły projektować makietę Marsa. Styropianowy podkład został przykryty piaskiem marsjańskim, a z gipsu budowlanego (ten sam market) dziewczyny zaprojektowały słynne kratery marsjańskie.
Dominik, Tomek, Michał i Kacper wzięli się za projektowanie 3D na bezpłatnej platformie Tinkercad. Dominik, Tomek i Wiktor zagłębili się w tajniki budowania i programowania robotów.
Zadaniem architektów, było zaprojektowanie bazy na Marsie oraz wykonanie makiety powierzchni planety. „Programiści” mieli za zadanie zbudowanie i zaprogramowanie robotów Lego Wedo 2.0 oraz Jimu do obsługi bazy na Marsie. Zbudowali robota transportera, wiatrak produkujący prąd na potrzeby bazy, robota przewożącego próbki skał, robota budującego hangar oraz robota „woła” przeciągającego ciężkie przedmioty.
Uczestnicy projektu: Patrycja Dębowska, Nikola Jamruszka, Zuzanna Perlińska, Wiktoria Mrugalska, Monika Kaszuba-Kraska, Dominik Wesołek, Michał Pałucki, Sebastian Kanafa, Kacper Korczak, Tomasz Andrzejak, Wiktor Wolniewicz, Igor Imbiorowicz. Opiekun zespołu projektowego: Artur Ostrowicki.
Gratulacje