Wykonawca inwestycji zgłosił roszczenia o zmianę warunków umowy. Powodem jest znaczny wzrost cen i surowców oraz materiałów budowlanych. W związku z tym Gmina Strzałkowo musiała dołożyć do inwestycji 400 tys. zł.
Przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Strzałkowie trwa budowa sali gimnastycznej, którą zgodnie z rozstrzygniętym w ubiegłym roku przetargiem wykonuje firma Hosta Group z Grębocina (woj. kujawsko-pomorskie). Pierwotnie inwestycja opiewała na kwotę 5.577.655 zł. Umowa na jej realizację została podpisana 8 września 2021 r. Na ostatniej sesji Rady Gminy Strzałkowo wójt Dariusz Grzywiński poinformował, że w związku ze znacznym wzrostem cen surowców oraz materiałów, wykorzystywanych w celu realizacji umowy, firma zgłosiła roszczenia o zmianę warunków umowy.
Wykonawca domagał się podwyższenia wynagrodzenia ryczałtowego o kwotę 428 tys. zł netto. Włodarz Strzałkowa podał, że obowiązujące przepisy prawa zamówień publicznych ustalają konieczność zasad waloryzacji wynagrodzenia do umowy w wypadku, kiedy umowa trwa więcej niż 12 miesięcy. Dodatkowo ustawodawca przewidział zmiany wynagrodzenia dla wykonawcy w przypadku gwałtownych, nieprzewidzianych zmian cen materiałów i robót budowlanych, które są wynikiem nadzwyczajnych okoliczności, niemożliwych do przewidzenia na etapie zawierania umowy.
W myśl stanowiska Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, jak również Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej, taką okolicznością jest m.in. wojna na Ukrainie, która jednoznacznie wpływa na opóźnienie dostaw materiałów i powoduje duży wzrost cen materiałów i usług. Warunkiem uznania zmiany wynagrodzenia jest przedstawienie szczegółowej dokumentacji, jednoznacznie potwierdzającej znaczny wzrost kosztów wykonania przedmiotu zamówienia.
Hosta Group przedstawiła taką dokumentację. – To są umowy podwykonawcze, faktury oraz oferty materiałów, które po zweryfikowaniu przez inspektorów nadzoru, stanowią kwotę, jaką można zaakceptować na poziomie 400 tys. zł netto. Kwota ta zabezpieczy wykonanie całości zadania bez jakichkolwiek dodatkowych roszczeń przez wykonawcę – poinformował wójt.
Dodatkowo, wykonawca wnioskował o przedłużenie terminu realizacji zadania do 31 stycznia 2023 r. Również ze względu na aktualną sytuację na rynku, a w szczególności przedłużone terminy dostaw materiałów. – Grupa robocza, która została powołana, aby ten temat przeanalizować, włącznie z prawnikami urzędu, twierdzi iż nie ma innej drogi. Możemy oczywiście umowę z firmą Hosta zerwać, płacąc za to, co dotychczas wykonali, rozpisać nowy przetarg, ale wszyscy po analizie, mówię o fachowcach, o inspektorach nadzoru, o pracownikach merytorycznych, podkreślają iż nowy przetarg będzie wyższy niż ten, który został rozstrzygnięty w poprzednim roku. W związku z tym przychylamy się do tej wizji, oczywiście po analizie przez inspektorów nadzoru tych faktycznie wyższych kosztów i dofinansowania tego zadania ponad wartość umowną o 400 tys. zł netto – podkreślił wójt Grzywiński.
Podczas sesji radni przegłosowali zmianę w budżecie i w planie wieloletnim, aby w przyszłorocznym budżecie zabezpieczyć podaną kwotę. – Oczywiście ten temat podlega dyskusji, bo my sami mamy wiele wątpliwości, te przepisy dla nas są dość trudne do zaakceptowania, bo dzisiaj każdy z nas, kto pracuje w samorządzie przez długie lata, dobrze wie, że umowa jest rzeczą świętą. Natomiast przy stanowisku Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i Prokuratorii Generalnej, właściwie nasza dyskusja nie ma żadnego miejsca, bo każda umowa powyżej 12 miesięcy trwania, a ta tak trwa, wymaga waloryzacji – dodał wójt.
NO no no … wygrali przetarg zaniżając, teraz domagają się większych pieniędzy – ja bym sprawdził tą firmę pod kątem takich „interesów”