W czasie przygotowania do egzaminu na prawko sporo czasu przeznacza się na przekazywanie zasad zachowania względem pieszych oraz innych pojazdów mechanicznych, korzystających razem z nami z drogi publicznej. Zdarza się że rzadziej podejmowanym tematem, jest przekazanie wiedzy o odpowiednim zachowaniu się wobec użytkowników jeżdżących na rowerach. Nie wolno jednak zapominać jak ważny jest to element szkolenia.
Lepsza widoczność to większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Na początku pomyślmy w jaki sposób na pewno rowerzyści mogą ułatwić innym użytkownikom dróg publicznych bezpieczną jazdę.
Osoby będące na rowerze ze szczególną uwagą powinny podejść do kwestii swojej widoczności, która to widoczność ma ścisły związek z ich bezpieczeństwem. Najważniejszymi składowymi bezpieczeństwa biernego rowerzystów to posiadanie przez nich odzieży ochronnej w postaci kamizelek odblaskowych i kasku rowerowego. Wiele osób do tematu odzieży ochronnej podchodzi po macoszemu tłumacząc się iż te elementy nie współgrają z ich poczuciem estetyki. Należy oczywiście pamiętać iż w tej sytuacji chodzi przede wszystkim o uniknięcie potencjalnego zagrożenia ale dla tych bardziej opornych uspokajamy iż obecnie sklepy z wyposażeniem dla rowerzystów maja do zaoferowania pełen asortyment z wzorami I krojami również dla tych bardziej wymagających.
Instruktor nauki jazdy na kursie musi wyjaśnić jak w odniesieniu do obecnych przepisów ruchu drogowego wygląda temat oświetlenia rowerów bądź rowerzystów.
Każdy jednoślad jadący jezdnią od zmroku do świtu powinien mieć włączone światło zarówno z przodu roweru, światło białe, jak i z tyłu światło czerwone. Przepisy wyraźnie wskazują na oświetlenie roweru a nie rowerzysty. To oczywiście może występować jako dodatkowo zabezpieczające pozycję cyklisty. O kwestii oświetlenia można już pomyśleć w godzinach późno popołudniowych lub w czasie deszczu gdy widoczność jest również mocno ograniczona.
Podsumowując temat oświetlenia należało by tylko przypomnieć iż pozostali użytkownicy dróg w postaci pojazdów mechanicznych mają obowiązek używania świateł przez całą dobę. Naszym zdaniem nic nie stoi na przeszkodzie by zwiększając swoje bezpieczeństwo użytkownicy wszystkich jednośladów używali swoich lamp również za dnia.
Jakie przepisy ruchu drogowego zakazują wyprzedzania rowerzysty.
Będąc przy temacie wyprzedzania rowerów omówmy najpierw to kiedy ten manewr jest niedozwolony. Ponieważ takie manewry są również zawarte w taryfikatorze mandatów zapoznajmy się z nim wnikliwie by uniknąć kary.
1.Przejechanie linii podwójnej ciągłej rozdzielającej pasy ruchu
Nauka jazdy na kursie bazuje na stwierdzeniu, iż wyprzedzenie pojazdu jest niedozwolone wtedy gdy trzeba w związku z tym manewrem najechać na znak poziomy P-4 “linia podwójna ciągła“ lub P-2 “linia pojedyncza ciągła “ występującą na danym odcinku trasy. Powyższe stwierdzenie dotyczy również wyprzedzenia roweru. Trzeba wyraźnie podkreślić, iż ustawa wskazuje wyłącznie na sytuacje, w której dochodzi do przekroczenia linii ograniczającej pas. Tak więc nie jest tak, że wyprzedzenie pojazdu jest zakazane zawsze gdy wyznaczone są linie ciągłe. Możesz przejechać jadąc szybciej od np roweru który jedzie w tym samym kierunki, zwłaszcza gdy twój pas jest tak szeroki,że podczas manewru nie najedziesz na występującą tam linia ciągłą. Gdyby jednak było tak że pasu, którym jedziesz jest zbyt wąski to jedyne co pozostaje to jazda za pojazdem w jego tempie.
2. Przejazd tramwajowy I kolejowy
Kodeks drogowy w artykule 28, wskazuje bezpośrednio o występowaniu zakazu wyprzedzania na przejeździe kolejowym jak i przed nim. Ciężko zatem przy takim zapisie znaleźć przesłanki do tego by w tym obszarze wyprzedzić również rowerzystę.
Tu oczywiście kłania się znajomość przepisu zrównującego w prawach przejazd kolejowy z tramwajowym. Pamiętajmy zatem o tym jeżdżąc w obrębie obszaru zabudowanego zarówno w celach prywatnych jak i w trakcie np.: egzaminu na prawo jazdy. Zwłaszcza że na egzaminie niezastosowanie się do takie przepisu skutkuje jego przerwaniem.
3. Wyprzedzanie na zebrze
Sytuację tą przepisy traktują jednoznacznie zabraniając manewru wyprzedzania jakichkolwiek pojazdów znajdujących się na przejściu jak i przed nim. Zakaz jest efektem wytycznych zawartych w międzynarodowej konwencji drogowej. Zapisy konwencji mają na celu otoczenie parasolem ochronnym możliwie wszystkie ewentualności związane z pieszymi. Przed zebrą powinniśmy być skupieni nad jednym zadaniem obserwacją czy w obrębie przejścia nie ma pieszego któremu powinniśmy ustąpić pierwszeństwa.
Różne sytuacje drogowe w których dopuszcza się wyprzedzanie roweru
Prowadząc kurs prawa jazdy warto przeanalizować kilka sytuacji w których w pierwszej chwili wydaje się iż wyprzedzać nie wolno, ale ostatecznie w przepisach o takim zakazie nic nie ma.
1. Gdy rowerzysta/tka skręca w lewo
Przepisy wyraźnie w artykule 24 ustęp 5, głoszą iż jest możliwe wyprzedzenie użytkownika ruchu sygnalizującego zamiar skrętu w lewo. Po prostu należy to wykonać po jego prawej stronie. Ważne by rowerzysta pamiętał o wyciągnięciu ręki sygnalizując tym samym zamiar zmiany kierunku. Takie zachowanie upłynni ruch by reszta kierowców mogła opuścić skrzyżowanie
2. Co zmienia definicja pojazdu silnikowego w kwestii wyprzedzania?
Część zapisów prawnych odnosi się do rodzaju pojazdów. Przykładem takim na przykład jest artykuł 24 ustęp 7 ustawy prawo u ruchu drogowym, który to zakazuje wyprzedzania pojazdów silnikowych dojeżdżających do szczytu wzniesienia, będących na skręcie ze znakiem ostrzegawczym oraz na skrzyżowaniu. Podczas powyższych sytuacji zabronione jest wyprzedzenie pojazdu silnikowego, jednakże rower takim nie jest a więc i jego wyprzedzenie jest wówczas możliwe.
Co na pewno trzeba zrobić by bezpiecznie wyprzedzić rowerzystę bądź rowerzystkę?
Bezpieczna odległość podczas wyprzedzania
Jest wiele sytuacji podczas prowadzenia pojazdem w których ustawa zobowiązuje nas do zachowania szczególnej ostrożności. Jedną z nich jest ta zawarta w artykuł 24 ustęp 2 a dotyczy oczywiście wyprzedzania.
Jak się okazuje najbardziej istotnym elementem w omawianym manewrze jest wyznaczenie bezpiecznego odstępu w trakcie rozpoczęcia wyprzedzania.
Gdy jest mowa o wyprzedzaniu innych jednośladów, takich jak elektryczna hulajnoga i oczywiście roweru przepisy określają dość precyzyjnie minimalną odległość, jaką należy zachować wobec wyprzedzanego. Ów odstęp nie powinien wynosić mniej niż jeden metr. Należy jednak dodać, iż odległość jednego metra jest uznana za bezsprzecznie minimalną by bezpiecznie wykonać manewr. Nie gwarantuje ona jednak, że w każdym przypadku przy tej odległości manewr będzie bezpieczny. Kurs prawa jazdy oraz dedykowane dla niektórych osób jazdy doszkalające muszą przygotować kandydata na kierowcę by potrafił umiejętnie wykonać wyprzedzanie przy zachowaniu szczególnej ostrożności.
Podczas podjęcia decyzji o wyprzedzaniu powinno się uwzględnić możliwe sytuacje jak np niezasygnalizowanie zmiany toru jazdy przez jadącą na rowerze osobę.
Może się tak przydarzyć podczas jazdy po drodze o złej nawierzchni gdy rowerzysta będzie chciał ominąć dziurę, studzienkę lub inną przeszkodę. Patrząc pod kątem prawnym na tę sytuację to w związku z brakiem występowania zmiany pasa ruchu – nie ma potrzeby sygnalizowania takiego omijania. Dlatego zachowanie minimalnego odstępu w takich sytuacjach nie gwarantuje rowerzystom bezpieczeństwa.
Warto tutaj przypomnieć o akcji promującej zwiększenie bezpieczeństwa dla rowerzystów, takiej jak kampania „150 cm dla rowerzysty”. Akcja skierowana jest na poprawę komfortu kierowców omawianych jednośladów przez zwiększanie świadomości kierowców, jak ważna jest omawiana odległość od wyprzedzanego rowerzysty.
Kończąc ten artykuł ostatecznie zapraszamy do zapoznania się z obowiązującymi przepisami bezpośrednio ze źródła czyli ustawy o przepisach ruchu drogowego którą potocznie nazywa się kodeksem drogowym.