
Planujesz zakup biletów na pociąg online i zastanawiasz się, jak wybrać najlepsze miejsca? Nie wiesz, czy udało Ci się zarezerwować fotel obok osoby towarzyszącej? Jesteś w dobrym miejscu. Za chwilę rozwiejemy wszystkie Twoje wątpliwości. Przygotowaliśmy poradnik dotyczący tego, jak działa system rezerwacji miejsc w pociągach.
Rodzaje miejsc w pociągu
Nie każdy wie, że pociągi różnią się między sobą. Co więcej, nawet wagony w tym samym pociągu mogą się między sobą różnić. Wszystko zależy od przewoźnika (Pendolino, Intercity czy TLK) oraz od klasy (I lub II).
- Pendolino – w I i II klasie wagony są bezprzedziałowe, istnieje możliwość rezerwacji przedziałów dla opiekunów z dziećmi do lat 6. i kobiet w ciąży. Niektóre fotele w wagonach bezprzedziałowych są zwrócone do siebie i oddzielone jedynie stolikiem. To dobry wybór dla rodzin ze starszymi dziećmi lub grup znajomych.
- Intercity – w I klasie wagony są bezprzedziałowe a w II klasie – zarówno bezprzedziałowe, jak i przedziałowe.
- TLK – w I klasie jest wagon przedziałowy z 6 miejscami, a w II klasie wagon z 8-osobowymi przedziałami lub wagon bezprzedziałowy.
Jak dokonać rezerwacji online?
EuroPodróże to bardzo wygodna aplikacja mobilna oraz serwis, która oferuje bilety na połączenia kolejowe. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę interesujący Cię kierunek (np. pociąg do Krakowa z Warszawy Centralnej) i szczegóły podróży (datę oraz liczbę pasażerów). Po wybraniu połączenia zostaniesz przekierowany do formularza rezerwacyjnego. Tu wybierasz klasę oraz interesujące Cię miejsce z mapy siedzeń, wpisujesz dane osobowe i przechodzisz do płatności. Istnieje też możliwość rezerwacji biletu za pośrednictwem Biura Obsługi Klienta.
Opcja wyboru miejsca z mapy
Każdy pasażer ma możliwość samodzielnego wyboru miejsca z interaktywnego układu graficznego wagonu. Możesz też zdać się na losowy wybór miejsca – podczas rezerwacji grupowych system przydziela fotele w miarę możliwości blisko siebie, aby zwiększyć komfort podróży.
W wagonach bezprzedziałowych do dyspozycji są miejsca przy oknie i od strony korytarza. W przedziałach – okno, środek i korytarz. Dodatkowo wyodrębniono miejsca dla osób uprzywilejowanych: kobiet w ciąży, osób z niepełnosprawnościami poruszających się bez wózka. W Pendolino dostępne są także przedziały dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W pociągach Intercity można też wykupić miejsce w przedziale menedżerskim, czyli przystosowanym do pracy – z indywidualnym oświetleniem, rozkładanym stolikiem i gniazdkiem elektrycznym.
Potwierdzenie rezerwacji
Po finalizacji zakupu otrzymasz potwierdzenie rezerwacji biletu, które przyjdzie na Twój adres e-mail. Jednak pamiętaj, potwierdzenie rezerwacji nie jest jednoznaczne z biletem! Twój elektroniczny bilet będzie znajdował się w załączniku PDF dołączonym do tej wiadomości. Podczas kontroli w trakcie podróży należy go okazać konduktorowi na urządzeniu mobilnym bądź w formie drukowanej, obowiązkowo z dokumentem tożsamości. Jeśli kupujesz bilety dla kilku osób, tylko Ty musisz okazać dowód osobisty jako główny pasażer.
Problemy z rezerwacją
Twój bilet elektroniczny nie przyszedł od razu po zakończeniu transakcji? Zaczekaj jeszcze chwilę i upewnij się, że podałeś dobry adres e-mail. Jeśli nadal masz problem, skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta, które sprawdzi Twoje zamówienie.
Zawsze możesz też zakupić bilety tradycyjną metodą – w kasie biletowej lub w automacie na dworcu. W ostateczności pozostaje Ci zakup biletów u konduktora, jednak wtedy nie masz gwarancji miejsca, a oprócz tego musisz liczyć się z opłatą manipulacyjną, która wynosi 20 zł.