Dwa auta w rodzinie nie należą już do rzadkości, zwłaszcza w przypadku osób mieszkających na wsi lub na obrzeżach miasta. Aby zapewnić odpowiednio dużo miejsca na przechowywanie obu pojazdów, warto zastanowić się nad garażem dwustanowiskowym. Jakie wymiary powinien mieć taki budynek, czy może on przylegać bezpośrednio do domu i czy lepiej wybrać jedną czy też dwie bramy garażowe?
Wymiary zapewniające wygodne użytkowanie garażu
Planując budowę garażu dwustanowiskowego, należy zastanowić się nad wielkością takiego budynku. Przeciętny samochód ma długość ok. 4,5 m, jednak zdarzają się też pojazdy liczące 5,5 m. Rozsądnie więc będzie wybudować garaż z pewnym zapasem, zwłaszcza jeśli chcemy w budynku wygospodarować nieco miejsca na przechowywanie akcesoriów do auta, rowerów czy sprzętu ogrodniczego. Szerokość budynku zależna jest m.in. od tego, czy zdecydujemy się na jedną, czy na dwie bramy garażowe. Średniej wielkości auto ma szerokość wynoszącą ok. 1,7 m. Oczywiście podobnie jak w przypadku obliczania długości budynku, tutaj również warto uwzględnić pewien zapas, co umożliwi wygodne otwieranie drzwi samochodu i swobodne poruszanie się wokół zaparkowanego w garażu auta. Budynek powinien więc mieć szerokość nie mniejszą, niż ok. 6 m przy jednej dużej bramie liczącej co najmniej 5 m szerokości. Jeśli planujemy zainstalować dwie bramy garażowe o szerokości każdej z nich 2,5 m, garaż powinien mieć minimum 7-8 m szerokości.
Budynek wolnostojący czy przylegający do domu?
Garaż dwustanowiskowy w bryle domu z jednej strony powiększa koszty budowy całego budynku mieszkalnego, ale w porównaniu do garażu wolnostojącego koszt metra kwadratowego tego pomieszczenia jest w przeliczeniu nieco mniejszy. Wiele zależy więc od posiadanych na ten cel funduszy, a także od kształtu działki i wreszcie od oczekiwań samego inwestora. Jeśli zależy nam na bezpośrednim przejściu z garażu do części mieszkalnej, a garaż nie wpływa negatywnie na wygląd domu, wybór projektu z pomieszczeniem na przechowywanie aut jest dobrym wyborem. Jeśli zaś z różnych powodów wolimy garaż wybudować nieco później, a kształt i wielkość posesji na to pozwala – rozsądnie jest zastanowić się nad garażem wolnostojącym.
Jedna czy dwie bramy garażowe?
To istotne pytanie, na które trzeba sobie odpowiedzieć, planując budowę garażu dwustanowiskowego. Jedna duża brama jest tańsza, niż dwie mniejsze bramy garażowe, ma też lepsze parametry termoizolacyjne. Zapewnia łatwiejsze manewrowanie autem ze względu na brak słupka pomiędzy stanowiskami, co jest istotne zwłaszcza na podjazdach z ograniczoną ilością miejsca lub skręcających przed garażem. Z drugiej strony otwieranie jednej dużej bramy zimą znacznie szybciej wychłodzi wnętrze budynku. Dwie bramy garażowe są wygodnym rozwiązaniem zwłaszcza jeśli domownicy korzystają z aut o różnych porach dnia, bo ich otwieranie nie będzie tak szybko wychładzać garażu. Trzeba jednak pamiętać, że montaż dwóch bram z napędem to większy wydatek niż w przypadku jednej szerokiej bramy garażowej.
Jaka brama do garażu dwustanowiskowego?
Nowoczesne bramy garażowe są wygodne w użytkowaniu, a jednocześnie skutecznie zabezpieczają przed włamaniami. Jaki model sprawdzi się w garażu dwustanowiskowym? Do najchętniej wybieranych przez inwestorów rozwiązań należą segmentowe bramy garażowe. Zbudowane są z paneli połączonych za pomocą zawiasów, a podczas otwierania unoszą się pionowo lub przesuwają w bok, zachodząc odpowiednio na sufit lub na jedną ze ścian. Ich zaletą jest to, że zajmują niewiele miejsca, a po ich zamontowaniu możliwe jest parkowanie bezpośrednio przed garażem. Przy krótkich podjazdach sprawdzą się też modele rolowane.
Tego typu bramy garażowe zbudowane są z wypełnionych materiałem termoizolacyjnym wąskich lameli, które podczas otwierania bramy nawijają się na wał umieszczony nad wjazdem do budynku. Producenci bram segmentowych i rolowanych standardowo wyposażają je w napędy zapewniające wygodne użytkowanie. Przy dłuższych podjazdach można też zamontować bramy uchylne, które jednak wymagają nieco więcej miejsca przed garażem i wewnątrz budynku.