Popularyzacja transportu publicznego to ważny punkt w planie działań wielu samorządów. Inwestycje podejmowane w tym kierunku często obejmują modernizację infrastruktury tramwajowej. Jednym z rozwiązań, które przyczyniają się do wzrostu wygody i bezpieczeństwa komunikacji miejskiej, jest system RCS, który został już zastosowany na liniach tramwajowych w takich miastach jak Warszawa, Kraków, Gdańsk, Wrocław, Szczecin czy Poznań. Dowiedzmy się, co to jest system RCS i jakie są jego zalety.
Co to jest system RCS?
RCS (ang. Rail Comfort System) to techniczne rozwiązanie, oparte na specjalnych profilach elastomerowych i węzłach kotwiących. Jest wykorzystywane w celu unowocześnienia miejskiej infrastruktury tramwajowej. System RCS, ze względu na swoją uniwersalną konstrukcję i przeznaczenie, może być wykorzystywany na wielu typach torowisk tramwajowych:
- torowiska wspólne z jezdnią – dzięki systemowi RCS nie ma konieczności stosowania węzłów kotwiących, gdyż profile boczne i dolne będą pełniły już rolę mocowania szyny do podbudowy, co oczywiście przekłada się na niższe koszty montażu,
- torowiska trawiaste – przytwierdzenia do szyn mogą mieć tutaj postać wkrętów torowych, dybli lub specjalnych konstrukcji o regulowanym rozstawie, dobieranym w zależności od szacowanego obciążenia toru,
- węzły rozjazdowe – ważne jest wówczas precyzyjne połączenie z szynami torowiska, co wymaga określonego cięcia i dopasowania profili elastomerowych.
Zalety systemu RCS
System RCS ma wiele zalet. Przede wszystkim profile elastomerowe, wchodzące w jego skład, są bardzo wytrzymałe na uszkodzenia i trudne warunki atmosferyczne. Cechuje je także szczelne przymocowanie do szyn, dzięki czemu redukowany jest hałas podczas przejazdu tramwaju. Przemyślana konstrukcja profili bocznych ogranicza także ryzyko rozszczelnienia otuliny szyn oraz uszkodzeń przy zabudowie. Nawierzchnia torowa, nawet w przypadku zastosowania podparcia punktowego, zostaje całkowicie odizolowana od otoczenia. Do zalet omawianego systemu należy też łatwość transportu szyn z przymocowanymi profilami, szybkość montażu oraz przystępna cena.
MMR MONO-MASS
W ostatnim czasie szczególnym zainteresowaniem cieszy się technologia kotwiąca MMR MONO-MASS. To innowacyjny produkt, przeznaczony do stosowania jako część systemu RCS, zaprezentowany na tegorocznej Komisji Towarowej IGKM i zaimplementowany na jednym ze skrzyżowań we Wrocławiu. Posiada już Krajową Ocenę Techniczną Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. MMR MONO-MASS nadaje się do zastosowania zarówno w ramach modernizacji istniejącego już torowiska, jak i przy budowie nowego. Charakteryzuje się doskonałymi właściwościami, wypełniającymi przestrzeń przyszynową i podszynową oraz mrozoodpornością. Produkt ten jest także samoniwelujący i nie wykazuje szkodliwego wpływu na podlewkę.
Nowoczesna infrastruktura tramwajowa to większe bezpieczeństwo, komfort, niezawodność i estetyka miejskiej przestrzeni. System RCS zapewnia wysoką jakość wykonania poszczególnych elementów, łatwą aplikację i przejrzyste zasady pracy. W połączeniu z konkurencyjną ceną w porównaniu do innych rozwiązań, system RCS jest wart polecenia.