Ks. Mariusz Chamarczuk SDB, koordynator renowacji Pomnika Historii w Lądzie na swoim facebooku przekazał najnowsze informacje dotyczące prac w lądzkim kościele.
Koordynator renowacji pisze: – Kolejny obszar tegorocznych prac konserwatorskich w lądzkim kościele obejmuje kontynuację renowacji części sklepienia i kopuły małej. Na początkowym etapie prac dokonano oczyszczenia sztukaterii i polichromii, następnie zajęto się usunięciem wtórnych przemalowań, konsolidacją sztukaterii i malowideł, a także uzupełniono ubytki zaprawy i dokonano większych rekonstrukcji brakujących sztukaterii. Obecnie trwają zabiegi konserwatorskie przy sztukateriach na sklepieniu w północnym ramieniu transeptu, pierścieniu małej kopuły, odnowienia fryzu z gzymsem i kapiteli pilastów. Przeprowadzana jest także rekonstrukcja brakujących sztukaterii stanowiących obramienia dla malowideł, bogatych zdobień w formie liści akantu, kwiatów, owoców, głów kobiecych. Po usunięciu przemalowań na sztukateriach odkryto nieznane do tej pory sygnatury z 1680 r., pozostawione prawdopodobnie przez pierwszych wykonawców. Na podstawie zachowanych sygnatur w pendentywach (malowidła pod pierścieniem kopuły) i kopule małej potwierdza się teoria, że autorem polichromii pendentywów jak i kopuły małej jest franciszkański malarz Adam Swach (1668-1747). W pierścieniu kopuły znajdują się sztukatorskie figury barokowych aniołów (putt), które podtrzymują kartusze z przedstawieniami: księga z ulem pszczelim, gołębica z otwartą księgą, otwarta księga z dawnym instrumentem muzycznym – trombonem. Nad kartuszami umiejscowione są sztukatorskie korony. Restaurowane malowidła znajdujące się na fryzie w północnym ramieniu transeptu przedstawiają sceny pasyjne: „Chrystus przed Piłatem” i „Biczowanie” datowane na I-szą ćwierć XVIII w., autorstwa Łukasza Latkowskiego, warsztat wielkopolski. Poddane są także renowacji trzy malowidła północnego sklepienia transeptu: „Matka Boska opiekunka klasztorów”, „Matka Boska opiekunka stanów świeckich”, „Matka Boska opiekunka zakonu cysterskiego”, autorstwa Łukasza Raedtke z 1717 r. oraz malowidła w pendentywach „ św. Mateusz” i „św. Łukasz” autorstwa Adama Swacha z 1711 r. Zakończenie prac przewiduje się w połowie września.
REKLAMA