Każda firma potrzebuje rozwoju. Czasem, by dostrzec, co nie działa tak jak powinno, lub aby wdrożyć nowe strategie, niezbędni są specjaliści z zewnątrz, którzy z wykorzystaniem najnowszych narzędzi wskażą i pokierują zmianami w zakresie inwestycji twardych i tych skoncentrowanych na kompetencjach. Fachowa firma doradcza to coraz chętniej wykorzystywane narzędzie na każdym etapie zarządzania przedsiębiorstwem. W wielu wypadkach włączane są również szkolenia dla firm.
- Mierzalne efekty
- Inwestycja w kadry
- Analiza potrzeb
Mierzalne efekty
Doradztwo biznesowe dedykowane jest i wielkim, i średnim, i nawet jednoosobowym firmom z różnych sektorów. Przede wszystkim pozwala dostosować specyfikę przedsiębiorstwa do zmieniającego się rynku. Z drugiej strony tworzy pewną wizję tego, jak może ono wyglądać za kilka lat. Takie określenie potrzeb, celu i strategii jest ważne, szczególnie wtedy gdy wspierać nas będzie osoba z zewnątrz. Zarówno szkolenia biznesowe, jak i cały szereg innych narzędzi to propozycje dla firm, które mają kłopoty, jak i dla tych, które chcą się rozwijać. Doradcy badają więc kondycję przedsiębiorstwa, oceniają różne funkcje, a także pomagają zbudować strategię. Wiele również zależeć będzie od naszych priorytetów.
Inwestycja w kadry
Najczęściej doradcy korzystają z własnych doświadczeń a także z edukacji formalnej. Sama ekspertyza może dotyczyć takich elementów działalności jak na przykład informatyka, sprzedaż, marketing, zarządzanie operacyjne, finansowe lub zasoby ludzkie. W wielu wariantach to właśnie te ostatnie będą wymagać szczególnego wsparcia. Proponowane szkolenia biznesowe powinny wynikać z dogłębnej analizy potrzeb zespołu a nie z mody na wdrażanie pewnych rozwiązań. Najważniejsze więc będzie zauważenie potrzeb pracowników. Mogą być one zebrane w wyniku rozmów, ankiet czy wywiadów. To właśnie pod tym kątem powinniśmy planować szkolenia sprzedażowe.
Analiza potrzeb
Popularne szkolenia z zarządzania pozwalają zrewolucjonizować całe myślenie o kierowaniu poszczególnymi aspektami firmy. Docelowo mają prowadzić do zwiększenia jej efektywności a tym samym dochodów, jakie przynosi. Należy pamiętać, że pracownicy doskonale wiedzą, czego potrzebują i jakie kompetencje chcą rozwijać. Dlatego tak istotna jest dobra analiza potrzeb. Pod nie firma szkoleniowa powinna przygotować odpowiedni program zajęć. Tu nie ma (nie może być) gotowych rozwiązań, które są wykorzystywane w każdym przedsiębiorstwie. Poza tym warto inwestować w takie programy, które nie są powieleniem wiedzy dostępnej w literaturze czy też przetwarzanej na szeregu różnych szkoleń. Tylko wartościowe treści, skupienie na specyfice konkretnego zespołu oraz analiza potrzeb firmy i pracowników mogą dać efektywne zmiany.