Przedsiębiorcy mogą dziś sięgać po wiele różnych metod finansowania działalności. Każda oczywiście niesie za sobą wiele korzyści, ale żadna nie jest pozbawiona wad. Wśród metod finansowania, które niezmiennie od lat zyskują na znaczeniu, jest m.in. faktoring. Komu można sprzedać fakturę? Jakie korzyści wiążą się z takim działaniem i kiedy warto się na taki krok zdecydować?
Czym jest faktoring?
Faktoring to skuteczna, choć mało znana usługa finansowa. Zasada jej działania jest bardzo prosta. Polega na odkupieniu od przedsiębiorcy nieprzeterminowanych faktur z odroczonym terminem płatności. W efekcie przedsiębiorca odzyskuje środki zamrożone na fakturze nierzadko nawet na kilka miesięcy i może je przeznaczyć na dowolny cel – wypłatę wynagrodzeń, inwestycje lub bieżące regulowanie zobowiązań.
Skorzystanie z usługi jest niezwykle proste – wystarczy jedynie zalogować się do bezpiecznego systemu transakcyjnego i za jego pośrednictwem sfinansować fakturę. Po szybkiej weryfikacji kwota faktury zostaje przelana na konto przedsiębiorcy.
Najważniejsze zalety faktoringu
Zalet faktoringu jest naprawdę sporo. To szybki i prosty sposób na rozwiązanie problemów z płynnością finansową firmy. W przypadku kredytu czy pożyczki formalności są na ogół długie i mocno angażujące. Co więcej, konieczne jest posiadanie zdolności kredytowej. Faktoring umożliwia odzyskanie środków zamrożonych na fakturach w szybki sposób – firma nie zaciąga nowych zobowiązań, tylko korzysta z pieniędzy, które już zarobiła (faktoring przyspiesza cash flow).
Warto wspomnieć również o kompleksowości usługi – można ją w łatwy sposób dostosować do bieżących potrzeb biznesu (faktoring cichy, jawny, zaliczkowy), a w razie konieczności rozszerzyć o dodatkowe usługi (np. windykacyjne). Proces wnioskowania jest szybki i wygodny – w całości odbywa się online i zajmuje zaledwie kilka chwil. Pieniądze ze sprzedaży faktur mogą pojawić się na firmowym koncie nawet w 5 minut. Dużą zaletą faktoringu jest również możliwość „wrzucenia” go w koszty i odliczenia od podatku, co istotnie obniża finalny koszt usługi.
Kiedy warto sięgnąć po faktoring?
Faktoring to usługa finansowa kierowana do przedsiębiorców, którzy wystawiają faktury z odroczonym terminem płatności. Jest to wręcz standard w wielu branżach – m.in. transportowej, handlowej czy budowlanej. Coraz częściej faktury z odroczonym terminem płatności wystawiają też mikroprzedsiębiorcy, więc i dla nich faktoring może stanowić doskonałe narzędzie wspomagające utrzymanie płynności finansowej.
Warunkiem skorzystania z usługi jest posiadanie nieprzeterminowanej faktury z odroczonym terminem płatności i prowadzenie sprzedaży B2B, czyli firma dla firmy. Sprzedając ją firmie faktoringowej, np. NFG (https://nfg.pl/faktoring), można nie tylko uzdrowić finansową sytuację firmy w trudnym dla niej momencie, lecz także pozyskać środki na niezbędne inwestycje, zakup materiałów lub jakikolwiek inny cel. Otrzymanie środków w banku lub innej instytucji pożyczkowej z pewnością będzie bardziej czasochłonne i angażujące.