Prowadzenie sklepu spożywczego nie należy do najprostszych zadań. Dostawy, zwroty, zarządzanie magazynem, korekty, kompensaty, reklamacje – to i wiele innych kwestii czeka na każdego, kto zdecyduje się na spożywczy biznes. Do tego oczywiście dochodzi kwestia koncesji, czy chociażby konkurencji, o którą w chwili obecnej nie problem.
Otwieram sklep spożywczy – ale jak?
Prócz konkurencji, wspomnianych zwrotów, dostaw i ogólnej konieczności zapewnienia naturalnego funkcjonowania naszego sklepu musimy pamiętać oczywiście o tym, na jakiej zasadzie będzie działać nasz biznes. Musimy wybrać odpowiedni typ sklepu, który będzie dla nas najlepszym rozwiązaniem. Mamy tutaj do wyboru zasadniczo dwie opcje. Pierwsza z nich to utworzenie własnej marki i jej promocja na rynku lokalnym, a potem ekspansja na rynki zewnętrzne. Ewentualnie mamy jeszcze drugą opcję – franczyzę, czyli działanie pod szyldem dużej marki. Drugi wariant jest trochę prostszy organizacyjnie i marketingowo, ponieważ otrzymujemy szkolenia, bieżące wsparcie, know-how oraz wyselekcjonowanych dostawców. Otwarcie sklepu franczyzowego ma jednak spory i znaczący minus – jest nim oczywiście udział w zyskach, wypracowanych przez sklep oraz ograniczenia co do możliwości wyboru asortymentu, prowadzenia promocji, czy zmiany ekspozycji sklepowych.
Biuro rachunkowe – jak wybrać?
Pytanie kolejne – jakie biuro rachunkowe poradzi sobie z takim interesem i będzie miało w tej materii doświadczenie? Odpowiedź uzależniona jest przede wszystkim od charakteru i wielkości prowadzonego przez nas sklepu. Każdy sklep musi przecież rozliczać dochód, zwroty, straty, pilnować dostaw i mieć porządek w dokumentacji. Jednak wielkość sklepu i forma jego prowadzenia, w tym forma opodatkowania, czy forma prawna, w znacznym stopniu wpłynie na sposób księgowania oraz wycenę takiej usługi. Sklep spożywczy ma to do siebie, że towary szybko rotują – wybierając biuro księgowe do obsługi takiego sklepu warto mieć na uwadze doświadczenie biura i możliwość odbierania przez nie dokumentów.
Mały sklep – mało dokumentów, duży sklep…
Duży sklep to również zdecydowanie więcej transakcji. O ile mały sklepik osiedlowy możemy obsłużyć samodzielnie jeśli chodzi o księgowanie wszystkich transakcji na podstawie tzw. uproszczonej księgowości, o tyle z dużym sklepem najprawdopodobniej sobie sami nie poradzimy. Warto więc wybrać wówczas takie biuro rachunkowe, które w naszym imieniu zajmie się wszelkimi formalnościami księgowymi – wyliczy wszelkie podatki, wygeneruje i wyśle deklaracje i inne dokumenty urzędowe, a także zajmie się sprawami kadrowo-płacowymi.