Zaistnienie w sieci to często być albo nie być dla danego przedsiębiorstwa. Coraz więcej osób korzysta z sieci i nawet poszukując lokalnie informacji o usługach lub produktach, które można kupić stacjonarnie, opiera się o wyszukiwanie informacji za pomocą Google. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, na czym polega marketing internetowy i co za jego pomocą można osiągnąć.
Czym jest marketing internetowy?
Marketing internetowy to ogół działań, które mają pomóc zaistnieć w sieci www danej marce. Zaliczymy do niego działania SEO i SEM, czyli wszystkie działania obejmujące pozycjonowanie stron internetowych (od audytu przez zebranie słów kluczowych, aż po techniczne SEO polegające na uprzątnięciu kodu źródłowego strony). Zaliczymy też tutaj: kampanie reklamowe, prowadzenie social media, budowanie wizerunku marki, content marketing. Każdy z tych elementów to jedna składowa, która jest ważnym elementem strategii marketingowej. Możemy bowiem wprowadzić większość elementów SEO i SEM w działaniach naszej marki, ale bez content marketingu uskutecznionego na naszym blogu firmowym nie osiągniemy dostatecznie wysokich rezultatów. Dlatego też, jeśli chcesz w działaniach swojej firmy wprowadzić te z zakresu marketingu internetowego, musisz poznać wszystkie jego podstawy, aby wiedzieć, które zadania są niezbędne, a które można oddelegować.
Marketing internetowy a digital marketing – czy to jest to samo?
Oprócz marketingu internetowego pojawia się także określenie digital marketing, które można przetłumaczyć jako marketing cyfrowy. Czy można pomiędzy postawić znak równości? Teoretycznie tak. Jedni znawcy tematu i marketingowcy są zdania, że jest to tak naprawdę ten sam zakres działań marketingowych, opierający się na tych samych narzędziach. Inni natomiast są zdania, że marketing cyfrowy jest pojęciem szerszym. Ma on obejmować zarówno zakres marketingu internetowego, jak i mobilnego. W ten sposób powstaje nowy twór, który obejmuje sobą wszelkie działania w zakresie prowadzenia kampanii reklamowych, budowania wizerunku marki, influencer marketingu czy marketingu treści. Musimy jednak pamiętać, że jedno i drugie określenie jest bardzo płynne. Sam internet zmienia się kilkukrotnie w czasie dnia i właśnie dlatego wciąż powstają nowe zagadnienia związane z marketingiem internetowym. Dlatego też nie może mieć on jednej i stałej definicji.
Czy mogę sam zająć się marketingiem internetowym?
Prowadząc małą firmę lub będąc początkującym, możesz zastanawiać się, czy dasz radę sam poprowadzić swój marketing internetowy. Jak najbardziej! Możesz skorzystać z bezpłatnych lub płatnych szkoleń, e-booków, webinarów czy innych treści, które pozwolą Ci poznać podstawy. Następnie powinieneś zapoznać się z narzędziami, które ułatwią Ci pracę, jak chociażby wtyczka SEO Yoast. Dzięki nim będziesz mógł poznać statystyki witryny oraz udoskonalić swoje teksty pod SEO. Możesz także pisać specjalistyczne lub poradnikowe teksty na swojego bloga, który będzie budował Twój wizerunek jako specjalisty na danym polu. Tak samo działa udzielanie się na forach tematycznych, czy grupach facebookowych. Niestety działania samemu na tym polu będą pochłaniały Twój czas, który mógłbyś przeznaczyć na inne zagadnienia, związane z rozwijaniem biznesu. Dlatego też czasem lepiej oddać to w ręce profesjonalistów.
Agencja digital marketingu – czym się zajmuje?
Jeśli zależy Ci na wysokiej jakości marketingu internetowym, dla którego nie będziesz musiał poświęcać każdej wolnej chwili, dobrym pomysłem jest przekazanie go w ręce specjalistów. Takimi zadaniami zajmuje się między innymi agencja digital marketingu. Po nawiązaniu współpracy z nimi nie tylko dostaniesz wsparcie w postaci utworzenia profili w social media czy wykonania strony internetowej, ale także będziesz mógł zamówić u nich teksty specjalistyczne na bloga, które będą tworzone przez doświadczonych copywriterów, którzy znają się na danym temacie. Możesz także nawiązać dzięki nim współpracę z osobą, która poprowadzi Twoje profile w socialach i będzie odpowiadać na pytania potencjalnych klientów oraz udzielać rad, które pozwolą Ci budować swoją markę.