Choć kierowcy często lekceważą wymianę rozrządu, z pewnością mają świadomość, jak poważne uszkodzenia silnika mogą zostać spowodowane przez zwłokę. Jeśli bowiem dojdzie do usterki, zniszczeniu ulegnie nie tylko sam pasek rozrządu, ale również zawory, głowice i tłoki silnika. Łatwo zatem zrozumieć, jak kluczową rolę odgrywa trzymanie się interwałów wymiany paska rozrządu. Kiedy wymiana rozrządu jest konieczna? Ile kosztuje wymiana rozrządu?
1. Czym jest rozrząd?
2. Kiedy wymiana rozrządu jest konieczna?
3. Co ile km wymiana rozrządu jest wskazana?
4. Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?
5. Wymiana łańcucha rozrządu
Wymiana rozrządu należy do podstawowych czynności eksploatacyjnych i z pewnością stanowi jeden ze standardowych kroków przy kupnie używanego samochodu. Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje na ten temat, w tym odpowiedź na pytanie, co ile wymiana rozrządu powinna być przeprowadzana.
Czym jest rozrząd?
Na początku warto ustalić, o jakim mechanizmie mówimy. Rozrząd jest elementem układu napędowego, odpowiedzialnym za otwieranie i zamykanie zaworów silnika. Wpływa tym samym na wydajność i efektywność oraz synchronizację ruchu tłoków i wałka rozrządu.
Rozrząd to nie tylko pasek. Całość składa się z kilku elementów. Jakie to części?
- Pasek lub łańcuch rozrządu
To kluczowy element łączący rozrząd z wałem korbowym. Paski rozrządu wykonuje się z gumy wzmocnionej włóknem szklanym, które wzmacnia się olejem. Łańcuchy natomiast z oczywistych względów są trwalsze.
- Wałek rozrządu
To element kontrolujący otwieranie i zamykanie zaworów w silniku.
- Koła zamachowe
Montowane na wałku korbowym i wałku rozrządu. Są odpowiedzialne za synchronizację ich pracy.
- Napinacze i prowadnice
Ich zadaniem jest utrzymanie napięcia na pasku lub łańcuchu rozrządu, aby zapewnić odpowiednie napięcie i wyeliminować luzy.
Kiedy wymiana rozrządu jest konieczna?
Zanim przejdziemy do wyjaśnienia, ile kosztuje wymiana rozrządu, koszt robocizny i od czego zależy ta cena, warto ustalić, kiedy jest to konieczne.
Istnieje kilka czynników o tym decydujących, a do najważniejszych należy:
- przebieg auta – tu wiele zależy od modelu auta i typu rozrządu; w najnowszych samochodach paski rozrządu można wymieniać dopiero po przejechaniu 180-200 tys. km;
- wiek paska – guma, z której wykonany jest element ma swoją żywotność; zwykle szacuje się ją na ok. 3-5 lat;
- brak eksploatacji samochodu – jeśli pojazd był nieużywany przez długi czas, część mogła ulec degradacji,
- wyciek oleju,
- zabrudzenie elementów rozrządu ciałami obcymi,
- uszkodzenia mechaniczne paska.
Ile trwa wymiana rozrządu? Czynność ta nie jest zbyt skomplikowana i nie powinna zająć więcej niż 3 godziny.
Co ile kilometrów wymiana rozrządu jest wskazana?
Powyżej pojawiła się już informacja, że moment wymiany rozrządu należy powiązać z przebiegiem samochodu. Producenci podają różne liczby – czasami jest to nawet 200 tys. km. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że te wartości dotyczą elementów oryginalnych. Mechanicy doradzają, aby od tej wartości odjąć ok. 50 – 80 tys. km oraz na bieżąco kontrolować stan wszystkich części. Dlatego gdy zauważysz coś niepokojącego z rozrządem, a jesteś na weekend w Trójmieście i obstawiasz, iż będzie potrzebna wymiana rozrządu Gdańsk – najlepiej od razu wybierz jeden z renomowanych warsztatów sieci Q Service Castrol, by pozbyć się usterki!
Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?
Pora przejść do kosztów, z jakim wiąże się wymiana paska rozrządu. Cena przeważnie jest zbliżona w różnych miastach. Dzięki temu wymiana rozrządu Katowice nie będzie tak znacznym obciążeniem dla kieszeni kierowców, by szukali pomocy w warsztatach z mniej wykwalifikowaną kadrą lub zlokalizowanych w małych miejscowościach.
Sam pasek, w zależności od modelu auta, kosztuje od 300 do 600 zł. Do tego doliczyć musimy cenę robocizny. W zależności od stopnia skomplikowania dostępu do rozrządu może ona kosztować od 300 do ok. 600 zł. Usługa kosztuje najwięcej przy nowszych autach, w których stosuje się dodatkowe zabezpieczenia i elementy maskujące. Jeśli natomiast w aucie uwzględniono wiele elementów ochronnych, a czasochłonność pracy wzrasta, koszt robocizny może przekroczyć 1000 zł.
Wymiana łańcucha rozrządu
Łańcuch rozrządu, jak wspomnieliśmy, jest zdecydowanie trwalszy. Mogą spełniać swoją rolę nawet przez 300-400 tys. km. Obecnie auta stają się coraz lżejsze, dlatego i ta część podlega wymianie.