Słupczanka współautorką książki o zdrowym żywieniu

W kuchni Magdy Zielezińskiej cz. 1

Tym razem będzie zdrowo i bezcukrowo. Jak smacznie i zdrowo gotować opowie pochodząca ze Słupcy, a mieszkająca pod Warszawą Magda Zielezińska.

Od pewnego czasu Magda jest związana z  Ekomotywą, realizując projekty permakulturowe,  przeprowadzając warsztaty jak wcielać ekologiczne rozwiązania w codzienne życie. Tym razem wspólnie z Gaja Learning wydawana jest książeczka “Słodki podręcznik dla dobro-jedzących”.

Pracujemy nad tym, aby wszystkim  było łatwiej zastąpić cukier. Same robiłyśmy wiele słodyczy bez cukru na warsztatach i innych wydarzeniach. Teraz dzielimy się swoją wiedzą – mówi nam na początku spotkania Magda.

Projekt będzie mógł być realizowany tylko wtedy, kiedy uda się zebrać całą niezbędną sumę od darczyńców na wydanie pozycji książkowej. Skąd pomysł na wydanie przepisów “dla dobro-jedzących”?

Wielokrotnie robiłam cateringi na warsztaty edukacyjne i bardzo chciałam, żeby posiłki były konsekwentne z tematyką warsztatów i ideom, które promujemy robiąc projekty pracowni Ekomotywa. Okazuje się, że nadal bardzo wiele osób nie wie za jakie choroby odpowiedzialny jest cukier i że zastąpienie go w diecie może być naprawdę bardzo łatwe. Większości osób pozbycie się cukru z diety wydaje się bardzo trudne, ponieważ jest on nie tylko w słodyczach, ale w bardzo wielu produktach spożywczych: w keczupie, musztardzie, zupach, przyprawach. Coraz więcej producentów wyrzuca ze składów cukier, bo rośnie świadomość konsumentów i coraz mniej osób kupuje te produkty. Ja unikam też syropu glukowowo-fruktozowego i fruktozy, bo one działają tak samo jak cukier. Książka to spis przepisów, które najbardziej sprawdzały mi się na warsztatach i cateringach. W dużej części są to słodycze, które robiłam z kilkuletnimi dziećmi – dodaje Magda.

Nie jest tajemnicą, że współautorka książki od kilku lat jest pasjonatką zdrowego stylu życia, a tym bardziej odżywiania. Je na co dzień prosto, robi zupy i warzywne sosy z rozmaitymi kaszami i sałatkami.

Nie jest tajemnicą, że mam alergię na mleko i nauczyłam się robić mleczka, sery, jogurty bez mleka, ale przyznam, że korzystam z nich rzadko. Jem też pokrzywy i podagryczniki w sezonie, ale na co dzień moja dieta jest prosta. Najbardziej się cieszę, że zmiana diety sprawiła, że słodkie tradycyjne słodycze przestały mi smakować i nie zmuszam się żeby ich nie jeść. Zrobiłam kiedyś miesięczny post, czyli dietę Ewy Dąbrowskiej i dzięki niemu odzwyczaiłam się na trwałe od cukru – tłumaczy nam Magda.

Jak więc można zrezygnować z tradycyjnych i codziennych nawyków żywieniowych i nauczyć się jeść “po nowemu”. Magda tłumaczy, że przez kilka pierwszych dni może to się okazać trudne, bo organizm domaga się po prostu tego, co zostało w dużej mierze mu ograniczone.

Trzeba spróbować! To naprawdę proste i sprawia, że czujemy o wiele więcej smaków. Moja dieta jest teraz na pewno bardziej bogata smakowo, a jak przestałam jeść cukier okazało się, że potrzebuje o wiele mniej soli i nie mam ochoty na soki z super marketów(nawet te 100% powinny być spożywane w umiarkowanych ilościach, a dzieci nie powinny ich pić wcale). Myślę, że wystarczy spróbować potraw prostych, ale o nieco lżejszych smakach. Natomiast bardzo ważne wydaje mi się to jak jemy, czy ze spokojem powoli, wtedy docenia się mocniej smaki i zapachy, i nawet prosty posiłek może być inaczej potraktowany – mówi nasza rozmówczyni.

Książka nie namawia do żadnej diety, tylko do rozbudzenia wyobraźni i otworzenia się na nowe smaki – jest też aspekt środowiskowy.

To, jak wspomniałam wcześniej, proste przepisy na słodycze bez cukru, przepisy świąteczne (bez większości alergenów), informacje o zdrowych substancjach słodzących, potwierdzone przez dietetyków z wieloletnim doświadczeniem, przepisy z szacunkowymi cenami składników, porady jak odzwyczajać się od cukru. Ta książeczka może być wspaniałym upominkiem świątecznym dla wszystkich, którzy: chcieliby rzetelnej informacji dla osób bliskich, dotyczącej niekorzystnego działania cukru, wraz z prostymi przepisami na alternatywne słodycze bez cukru, mają w rodzinie lub znają rodzinę, w której występują alergie lub nietolerancje pokarmowe, stosują dietę wegańską lub wegetariańską, chcieliby, aby w przedszkolu, szkole ich dziecka robiono lub dostarczano posiłki bez cukru. Zapraszam do wsparcia akcji, książeczkę będziemy mogli wydrukować dopiero wtedy, gdy zbierze się cała suma. Inaczej środki wrócą do darczyńców. Do końca akcji zostało niespełna 20 dni – tłumaczy Magda.

Na kolejną część zdrowego kulinarnego spotkania naszych czytelników zapraszamy już w przyszłym tygodniu. A teraz zapraszamy do wypróbowania przepisów!

Ciasto truskawkowe na zimno

Składniki:

Masa truskawkowa:

– 900g truskawek mrożonych

– 100g śliwek kalifornijskich lub świeżych daktyli

– 5 łyżek agaru

Spód:

– 200g płatków migdałowych lub wiórków kokosa, orzechy mielone

– 100g daktyli suszonych lub wiśni suszonych, polskich

– 50g wiórków kokosa

Wykonanie:

Truskawki rozmrażamy, dodajemy śliwki, miksujemy, gotujemy dodając agar. Na spód foremki wysypujemy cienką warstwę wiórek kokosowych lub płatków migdałowych. Dodajemy masę z namoczonych daktyli i migdałów. Przelewamy do formy masę truskawkową.

 

Sernik bananowy na zimno

Składniki:

Masa:

– 100 g płatków ryżowych

– 250 g gęstego mleka kokosowego

– 400 g – około 2 banany

– 2g kurkumy

– 30g agaru

Spód:

– 200 g śliwek

– 200 g słonecznika

Posypka:

– 50 g płatków kokosowych

 

Wykonanie:

Najpierw namoczmy płatki ryżowe w ciepłej wodzie i odkładam. Moczymy w wodzie śliwki i orzechy na pół godziny. Miksujemy je, posypujemy tortownicę kokosem. Miksujemy masę z bananów płatków ryżowych, podgotowanego agaru z mlekiem kokosowym. Na posypkę wykładamy gotową masę spodu, masę bananową i znów obsypujemy całość kokosem. Wkładamy do lodówki. Po godzinie zjadamy.

 

 

Szybka zdrowa szarlotka

(zdjęcie do szarlotki i dokładna instrukcja znajduje się na filmie – Kanał Pracownia Ekomotywa: https://www.youtube.com/watch?v=06NQre1A2Tc)

 

Składniki:

– 500g jabłek,

– 10g siemienia lnianego,

– około 0,5 łyżki cynamonu,

– 100g wody,

– 100g oleju kokosowego lub innego, neutralnego,

– 50g rodzynek.

Wykonanie: Kaszę mielimy, następnie mieszamy ją z siemieniem lnianym i przyprawami. Moczymy w niewielkiej ilości wody. Do formy kolejno nakładamy warstwy pokrojonych w plasterki jabłek i mielonej kaszy z przyprawami. Polewamy całość wodą z olejem całość. Pieczemy około 40 minut.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.