Każdy posiadacz samochodu, przez zakupem na pewno zwrócił uwagę na konie mechaniczne. Jest to bowiem swoisty wyznacznik mocy pojazdu i to właśnie od nich zależy, jak szybko samochód rozwinie pożądaną prędkość. Jednak może zdarzyć się tak, że moc ta będzie wyrażona w kilowatach. Jak zatem przeliczyć je na konie mechaniczne?
Czym są konie mechaniczne?
Dla większości zmotoryzowanych określenie koń mechaniczny wyrażony skrótem KM nie jest obce. Jak pisze Portal Motoryzacyjny Moto Klub jest to nic innego jak jednostka mocy, która jest używana przy określaniu mocy silników spalinowych. Niemniej jednak, zgodnie z powszechnie znanym układem SI, moc ta wyrażana jest w kilowatach. Należy jednak zdawać sobie sprawy z jednej różnicy. Koń mechaniczny „niemiecki” różni się od konia mechanicznego „angielskiego”. Jak wiadomo większość kierowców kojarzy konia mechanicznego z angielskim skrótem HP czyli horse power. Niemniej jednak, pierwsza tego typu jednostka została utworzona w XIX wieku w Niemczech. Wobec tego używany był tam skrót PS znany jako Pferdestärke co w wolnym tłumaczeniu oznacza silny koń. Okazuje się jednak, że obie te jednostki wcale nie są sobie równe. Przy ustalaniu jednostki siły jaką jest koń mechaniczny angielscy twórcy ustalili niezwykle prosty, jednak nierzeczywisty przelicznik. Otóż w ich zamyśle moc jednego konia mechanicznego, jest równa sile zaprzęgu konnego z jednym koniem. Oznacza to, że koń mechaniczny równy jest sile oddawanej przez jednego konia rzeczywistego.
Konie mechaniczne a kilowaty
Wspomnieliśmy już, że najsilniej na kierowców oddziałuje pojęcie konia mechanicznego. Jest to również najbardziej znany parametr wyrażania mocy silnika. Niemniej jednak, ma ona drugoplanowe znaczenie, gdyż jest to jedna z najmniej uniwersalnych jednostek silników samochodowych. Zdecydowana większość zmotoryzowanych już przyzwyczaiła się jednak do mocy silnika wyrażanej w koniach mechanicznych, jednak łatwo można zauważyć, że jednostka ta jest coraz rzadziej stosowana przez producentów. Okazuje się, że jednostka ta sama w sobie zaczęła tracić znaczenie już na początku lat siedemdziesiątych XX wieku. Właśnie w tym okresie, rozpoczęto stosowanie innej jednostki, która figuruje w Układzie jednostek i Miar. Zamiast konia mechanicznego, w odniesieniu do mocy silników spalinowych, zaczęto więc używać kilowatów. Obecność tej jednostki można zauważyć już w dokumentach homologacyjnych, w karcie pojazdu, a nawet w większości dowodów rejestracyjnych. Niemniej jednak, jest ona niezwykle problematyczna. Wciąż w naszej mentalności pierwszeństwo ma koń mechaniczny, który zakorzenił się u nas niezwykle silnie. Stąd też zaistniała potrzeba przeliczenia kilowatów na konie mechaniczne.
Przelicznik KW na KM
Okazuje się, że przeliczenia KW na KM można dokonać na dwa sposoby. Pierwszy z nich jest bardziej, a drugi już mniej skomplikowany. Zacznijmy od pierwszego z nich. Otóż przeliczenia kilowatów na konie mechaniczne, można dokonać samemu przy pomocy kartki papieru lub kalkulatora. Aby więc przeliczyć kilowaty na konie mechaniczne, należy w pierwszej kolejności poznać zależność jaka łączy obie te jednostki. Otóż 1 kilowat równy jest 1,36 konia mechanicznego. Skoro znamy już główną zależność, bez problemu będziemy mogli przeliczyć moc silnika z jednej jednostki na drugą. Dla przykładu jeśli dane auto ma 120 kilowatów, wystarczy pomnożyć to przez 1,36. Wówczas otrzymujemy wynik, który informuje nas o tym, że samochód posiada 163,2 konie mechaniczne. Niemniej jednak, sposób ten dla niektórych może okazać się zbyt uciążliwy. Można więc skorzystać z drugiej możliwości jaką jest wykorzystanie internetowego przelicznika KW na KM. W sieci takich kalkulatorów znajdziecie mnóstwo, a co więcej każdy z nich jest darmowy i nie wymaga zaawansowanej wiedzy ani matematycznej, ani z zakresu obsługi komputera. W wolne pola wpisujemy jedynie liczbę kilowatów i naciskamy przycisk oznaczony jako „przelicz”. Program samodzielnie wykona obliczenia i da nam dokładny wynik.